English version of this page

Forskningsaktuelt

Aktuelle forskningssaker

• Vil gi medisiner superkrefter med unik teknologi 22. mars 2024

I fremtiden trenger du kanskje ikke ta faste medisiner like ofte som i dag. Norske forskere har utviklet en unik teknologi som gir superkrefter til medisiner basert på antistoffer. Da kan de både virke lengre i kroppen og bekjempe flere sykdommer.

• Undersøker langtidseffekten av DBT for unge 15. mars 2024

Lenge ville ein ikkje diagnostisere unge med personlegdomsforstyrringar, og dei vart heller ikkje behandla med dialektisk åtferdsterapi. Men for femten år sidan gjekk norske forskarar føre. No undersøker dei resultata.

• Digitalt verktøy skal hjelpe unge som har hatt kreft 13. mars 2024

Det skal bli lettere å leve med seneffekter etter å ha hatt kreft som barn eller ung. Førsteamanuensis Hanne Cathrine Lie har en viktig rolle i et europeisk innovasjonsprogram som skal utvikle det digitale verktøyet e-QuoL.

• Hva skjer i overgangsalderen? 7. mars 2024

Ingen kommer for å informere oss om overgangsalderen. Men kanskje er det ikke så nøye? Overgangsalderen er vel ingen sykdom?

Forskningsarrangementer

, University of Palermo, Italy
, Seminar Room 218, FHH (Frederik Holsts hus) and Zoom

A narrative of pharmaceutical regulation development and its implementation entanglements. Speaker: Peter Mangesho, Institute of Health and Society, UiO

, Realfagsbiblioteket

Velkommen til vårt dScience lunsjseminar i Realfagsbiblioteket!

Velkommen til den årlige Earth Biogenome Project-Norway konferansen. I løpet av denne konferansen kan du delta på workshops og lære å bruke bioinformatiske verktøy til å effektivt analysere og tolke genomsekvenseringsdata, i tillegg til å høre fra anerkjente forskere som deler sitt arbeid innenfor biodiversitet og genomikk.

Utlysning av midler