English version of this page

Aktuelle forskningssaker

Bilde av kumlokk
Publisert 6. feb. 2017 14:32

Analyser av Oslokloakken viser misbruk av Ritalin, et medikament som vanligvis gis til pasienter med ADHD.

Illustrasjonsbilde av sykepleier og pasient.
Publisert 20. jan. 2017 04:00

Foreningen MAGIC samarbeider med British Medical Journal. Oppdaterte retningslinjer for behandling når raskere ut til helsepersonell.

Foto av forskerne Tor Erik Rusten og Nadja Katheder
Publisert 11. jan. 2017 21:00

Forskere ved UiO og OUS har oppdaget at kreftceller vokser ved å stjele energi fra nabocellene sine.

foto av Britt Nakken og Peter Szodoray
Publisert 18. nov. 2016 10:27

Forskere ved fakultetet har vist at skadelige immunceller er lettere å aktivere i pasienter med den autoimmune sykdommen lupus enn i friske personer.

Bildet viser statsminister Erna Solberg som snakker med ph.d. studenter og postdoktorer fra Det medisinske fakultet.
Publisert 31. okt. 2016 14:55

– Helseinnovatørskolen vil bidra til at nye ideer kan gro og utvikles raskere blant våre helseforskere, og styrke innovativ tenkning og kultur ved fakultetet, sier prodekan Hilde Nebb.

Krittegning på svart tavle av menneskets tarmsystem
Publisert 7. okt. 2016 13:25

Samspillet mellom tarm og kropp er sentralt for å opprettholde god helse. Nå har forskere ved UiO funnet en av de viktigste dirigentene for dette samspillet.

Kvinne smører seg inn med solkrem
Publisert 13. sep. 2016 10:57

Ved å bruke tilstrekkelig høy faktor kan du redusere risikoen for føflekkreft med over 30 prosent.

Gjennomsiktig hode sett bakfra, med skjelettet og en blå hjerne tegnet inn.
Publisert 15. aug. 2016 10:35

Neandertalerne manglet flere gener som kan føre til schizofreni. Betyr det at genene for schizofreni er knyttet til å lykkes i samfunnet?

Søvnløs gravid kvinne
Publisert 29. juli 2016 11:58

Depresjon er opp til dobbelt så vanlig blant gravide fra etniske minoriteter sammenlignet med kvinner fra vestlige land.

Nina Jullum Kise, ph.d.-student, ortoped og overlege, utfører et artroskopisk inngrep på menisken til en pasient.
Publisert 21. juli 2016 09:00

3 av 4 kan unngå kirurgi i kneet med nytt treningsopplegg. Dette kan spare samfunnet for betydelige summer.

Eldre kvinne med hodet i hånda
Publisert 8. juli 2016 14:22

Akutt forvirring er veldig vanlig hos eldre som legges inn på sykehus. Det viser seg å kunne være langt alvorligere enn tidligere antatt.

Publisert 1. juni 2016 11:08

At medikamentet ASA, også kjent som aspirin internasjonalt, har egenskaper som smertestillende og febernedsettende er velkjent. Men medikamentet kan også øke sjansen til å overleve tykktarmskreft.

Publisert 27. mai 2016 13:48

– Kliniske retningslinjer må bygge på et bredt kunnskapsgrunnlag, sier UiO-professorene Eivind Engebretsen og Kristin Heggen.

Pasienter på venterom
Publisert 26. mai 2016 11:36

Forskere mener at endret registreringspraksis og rydding i ventelistetallene er hovedforklaringen bak nedgang i ventetid ved norske sykehus.

Fargerik illustrasjon. I midten ser vi en syntetisk DNA-streng med kreftmutasjoner som er plassert inn i en immunstimulerende celle fra en frisk person. Kulene med ulike farger viser immunceller som gjenkjenner mutasjonene og kobler seg på cellen for å bekjempe dem
Publisert 20. mai 2016 11:32

Friske menneskers immunforsvar kan bli sentralt i fremtidens kreftbehandling.