Forskerprofiler

Møt noen av personene bak forskningen ved fakultetet.

Publisert 16. okt. 2017 12:29

Professor Kjetil Taskén leder gruppen Signalling Networks in Health and Disease ved NCMM. Her forteller han om gruppens arbeid innen presisjonsmedisin og cancer drug sensitivity screening (CDSS).

Illustration of the autophagic process
Publisert 14. juni 2017 13:20

Autofagi-teamet ved NCMM studerer prosessene som fører til intracellulær degradering av cytoplasma, også kalt autofagi eller selvfortæring. Teamet er spesielt interessert i rollen autofagi spiller i forhold til kreft.

Illustrasjon av Oversikt over cis-regulering
Publisert 8. mars 2017 19:21

Forskningsgruppen til Anthony Mathelier har som mål å utvikle nye bioinformatiske verktøy som kan komme pasientbehandlingen til nytte. Vi ønsker å skape neste generasjon banebrytende algoritmer og åpen programvare innen beregningsorientert biologi med direkte anvendelse på reelle biologiske problemer, sier Mathelier.

Foto av Irep Gözen
Publisert 29. des. 2016 15:43

Den nye gruppelederen ved NCMM, er én av svært få i verden som forsker på kunstige celler som er festet til overflater. – Jeg forsøker å forstå det som ikke er drevet av genetiske mekanismer, men mest av materialenes egenskaper, sier Gözen.

Bilde av professor Rune Blomhoff, UiO
Publisert 1. okt. 2015 09:17

Professor Rune Blomhoff er blant verdens én prosent mest siterte forskere i sitt fagfelt. Vi tok en prat med ernæringsprofessoren som nå vil finne ut hvilket kosthold som er best for kreftpasienter.

Publisert 3. nov. 2014 15:26

Mahmood Amiry-Moghaddam nevnes blant de største innen internasjonal nevrologisk forskning i dag. Det var tilfeldighetene som førte ham til banebrytende oppdagelser om hjernen.

Publisert 7. okt. 2014 14:14

Hva skjer med hjertet når du får hjertesvikt? Cathrine Rein Carlson går helt til roten av problemet. Hun er hjerteforsker på et molekylært nivå.

Publisert 27. aug. 2014 16:19

Hva er det med melkesyre?

Det har Professor Linda H Bergersen fundert på siden hun var ung og en aktiv idrettsutøver.

Publisert 8. mai 2014 12:03

Ved cøliaki reagerer kroppen kraftig på det i utgangspunktet ufarlige proteinet gluten. Qiao Shuo-Wang håper å finne en behandling som gjør hverdagen enklere for cøliakere.

Publisert 6. nov. 2013 12:52

Jan Brinchmann har stått for gjennombrudd innen forskning på HIV og stamceller. Nå tror han at forskning på stamceller vil føre til helbredelse av mange sykdommer fra kneskader til hjertelidelser.

Publisert 26. sep. 2013 08:57

Hvem skal sørge for at interessene til fattige land ivaretas i forskningen når forskningsetikken først og fremst er tilpasset den rike delen av verden? Professor Jan Helge Solbakk gjør sin del av jobben.

Publisert 9. aug. 2013 12:52

Professor emeritus Dag S. Thelle har vært med på store epidemiologiske oppdagelser om hjerte- og karsykdommer. Ikke minst er han viden kjent for å ha kartlagt noen av kaffens effekter på folkehelsa.

Publisert 19. feb. 2013 15:53

Med en arbeidsmoral inspirert av de norske vikingene, sikter Sandip Kanse og forskergruppen hans mot å redusere forekomsten av hjerte- og karsykdom.

Publisert 16. jan. 2013 14:06

Tone Tønjum legger noen av brikkene i puslespillet som viser hvordan sykdommer oppstår og hva som er fellestrekkene mellom bakterier og mennesker.

Publisert 7. mai 2012 10:37

Hvorfor oppstår psykiske lidelser? Professor Ole A. Andreassen ved Institutt for klinisk medisin leter etter svarene.

Publisert 16. jan. 2012 23:09

Kjetil Retterstøl syns alle forskere bør ha en større visjon å strekke seg etter. Selv vil han forhindre at unge mennesker i Norge dør av hjerte- og karsykdom.

Publisert 25. nov. 2011 18:48

Allerede som 13-åring var professor Johan Frederik Storm opptatt av hjernen. Kanskje ikke så rart han endte med å forske på dens signaler?

Publisert 10. aug. 2011 09:31

Professor Ivar Sønbø Kristiansen skulle egentlig bli fylkeslege. I stedet endte han opp med å forske på prioritering og kostnadseffektivitet ved behandling av sykdommer.

Publisert 6. apr. 2011 21:58

Anne Simonsen forsker på hvordan cellene spiser opp sine egne sykdomsfremkallende komponenter.

Publisert 31. jan. 2011 11:00

Hjertesvikt kan forutses ved hjelp av enkle blodprøver. Hjertet kan også være en indikator i forhold til andre sykdomstilstander. Dette er området til Torbjørn Omland - en kreativ forsker med øye for sammenhenger.