Forskerprofiler

Møt noen av personene bak forskningen ved fakultetet.

Foto av Irep Gözen
Publisert 29. des. 2016 15:43

Den nye gruppelederen ved NCMM, er én av svært få i verden som forsker på kunstige celler som er festet til overflater. – Jeg forsøker å forstå det som ikke er drevet av genetiske mekanismer, men mest av materialenes egenskaper, sier Gözen.

Bilde av professor Rune Blomhoff, UiO
Publisert 1. okt. 2015 09:17

Professor Rune Blomhoff er blant verdens én prosent mest siterte forskere i sitt fagfelt. Vi tok en prat med ernæringsprofessoren som nå vil finne ut hvilket kosthold som er best for kreftpasienter.

Publisert 3. nov. 2014 15:26

Mahmood Amiry-Moghaddam nevnes blant de største innen internasjonal nevrologisk forskning i dag. Det var tilfeldighetene som førte ham til banebrytende oppdagelser om hjernen.

Publisert 7. okt. 2014 14:14

Hva skjer med hjertet når du får hjertesvikt? Cathrine Rein Carlson går helt til roten av problemet. Hun er hjerteforsker på et molekylært nivå.

Publisert 27. aug. 2014 16:19

Hva er det med melkesyre?

Det har Professor Linda H Bergersen fundert på siden hun var ung og en aktiv idrettsutøver.

Publisert 8. mai 2014 12:03

Ved cøliaki reagerer kroppen kraftig på det i utgangspunktet ufarlige proteinet gluten. Qiao Shuo-Wang håper å finne en behandling som gjør hverdagen enklere for cøliakere.

Publisert 6. nov. 2013 12:52

Jan Brinchmann har stått for gjennombrudd innen forskning på HIV og stamceller. Nå tror han at forskning på stamceller vil føre til helbredelse av mange sykdommer fra kneskader til hjertelidelser.

Publisert 26. sep. 2013 08:57

Hvem skal sørge for at interessene til fattige land ivaretas i forskningen når forskningsetikken først og fremst er tilpasset den rike delen av verden? Professor Jan Helge Solbakk gjør sin del av jobben.

Publisert 9. aug. 2013 12:52

Professor emeritus Dag S. Thelle har vært med på store epidemiologiske oppdagelser om hjerte- og karsykdommer. Ikke minst er han viden kjent for å ha kartlagt noen av kaffens effekter på folkehelsa.

Publisert 19. feb. 2013 15:53

Med en arbeidsmoral inspirert av de norske vikingene, sikter Sandip Kanse og forskergruppen hans mot å redusere forekomsten av hjerte- og karsykdom.