English version of this page

Gjennomføring av disputaser ved IMB

Instituttet ønsker å tilrettelegge slik at disputas blir en god opplevelse for både kandidat og bedømmelseskomité.

Sammenrullet diplom med sløyfe

Illustrasjon: Colourbox

Informasjon om disputaser som gjelder alle ph.d.-kandidater ved Det medisinske fakultet finner du under prøveforelesning og disputas.

Nedenfor finner du informasjon som kun gjelder disputaser ved IMB.

Kandidatens oppgaver

Disputaslokaler

  • Bestille lokale til prøveforelesning og disputas ved å kontakte korrekt bookingansvarlig.
    • Hilde Beate Liudalen er kontaktperson for booking av auditorium og rom til komitéen på Domus Medica. Runde auditorium R-105 (GA21R-105) og Auditorium 13 (GA012015) på Domus Medica er egnet til disputas.
    • Oxana Rødnes er kontaktperson for booking av rom på Rikshospitalet.
    • For booking av Gamle Festsal, send e-post til booking-sentrum@admin.uio.no
  • Gi beskjed til Gruppe for forskerutdanning om bestilte lokaler.
  • Ordne med teknisk bistand.
    • Trond Farestveit Erstad er teknisk ansvarlig for auditoriene på Domus Medica og kontaktperson for opplæring i bruk av AV-utstyr og testing av utstyret i forkant av disputas.

Komiteens oppgaver

Reise og hotell

  • Komitémedlemmene skal bestille reise og hotell til disputasen og få dette refundert ved å sende inn refusjonsskjema inkludert originalkvitteringer til instituttet v/Hilde Beate Liudalen.
    • Spørsmål angående utfylling av honorar- og refusjonsskjemaene rettes til Hilde Beate Liudalen.

Bedømmelse og honorar

  • Hilde Beate Liudalen tar kontakt med komiteen angående honorarutbetaling. Komitémedlemmene må returnere utfylt honorarskjema til Hilde Beate Liudalen. Honoraret er fastlagt av fakultetet.

Veilederens oppgaver

Bevertning

  • Enkel bevertning i forbindelse med prøveforelesningen eller etter gjennomført disputas organiseres på forskningsgruppenivå. Veileder må ta kontakt med forskningsgruppens fagrekvirent/innkjøper dersom en enkel mottakelse er aktuell. Utgifter dekkes av veileder/forskningsgruppen. Bevertningen må følge bevertningsreglementet.

Komitemiddag

  • Veileder arrangerer middagen og informerer komiteen om tid og sted.
  • Veileder reserverer restaurant og innhenter skriftlig forhåndsgodkjenning av bruk av representasjonssats på Skjema for forhåndsgodkjenning som sendes på epost til seksjonssjef økonomi.
  • Fagrekvirent/innkjøper lager en bestilling til restauranten på oppdrag fra veileder. Restauranten sender faktura til UiO på grunnlag av bestillingen. Det er veileder/forskningsgruppen som dekker kostnaden for komitemiddagen.
  • Merk at i henhold til bevertningsreglementet kan ikke tips legges til regningen.
  • Dersom veileder(e) deltar på middagen kan ikke disputasen planlegges eller kandidatens arbeid diskuteres under middagen.

Instituttets oppgaver

Disputaslokaler

  • Være behjelpelig med booking av lokale til prøveforelesning og disputas. Kandidaten må selv ta kontakt med bookingansvarlig.
  • Bistå med praktiske oppgaver knyttet til prøveforelesning og disputas, og sørge for at auditoriet ser presentabelt ut.

Blomster og gaver

Hilde Beate Liudalen bestiller blomster til kandidaten fra instituttet og fra avdelingen. Som en påskjønnelse fra fakultetet får doktoranden en gave med hilsen fra dekanen.  

Dekankappe

  • Instituttet har dekankapper tilgjengelige på Domus Medica. Kappen skal være igjen i auditoriet når disputasen er slutt. 
  • Lokaler på Rikshospitalet eller Gamle Festsal har egne dekankapper til disposisjon for Det medisinsk fakultet.
Publisert 29. mai 2015 13:04 - Sist endret 5. mars 2024 13:26