Disputas: Hammad Syed

Cand.med., M.phil. Hammad Syed ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Migration and mental health; a focus on Pakistani immigrants in Oslo

1. opponent: Professor Tom Sørensen, Psykiatrisk institutt, Universitetet i Oslo
2. opponent: Professor Lars Jacobsson , Universitetet i Umeå
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Overlege Birgit Lie, Psykiatrisk klinikk, Sørlandet sykehus HF

Leder av disputas:  Professor Gerd Holmboe-Ottesen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Odd Steffen Dalgard, Divisjon for psykisk helse, Folkehelseinstituttet

Undersøkelsen tar sikte på å kartlegge den psykiske helse blant Pakistanske innvandrere i Oslo, og sammenlikne denne med den psykiske helse blant etniske nordmenn. Undersøkelsen tar også sikte på å kartlegge de forhold som påvirker den psykiske helse, og som kan forklare eventuelle helseforskjeller mellom de to befolkningsgrupper. Underlagsmaterialet er den store helseundersøkelsen i Oslo i 2001/2002, der 339 Pakistanere og 13 581 besvarte et spørreskjema. Resultatene viser at Pakistanerne har dårligere psykiske helse enn de etniske nordmenn, i det de oftere rapporterer flere symptomer på depresjon og angst. Når det gjelder sosioøkonomiske faktorer, bidrar arbeidsledighet, og arbeid som ikke svarer til utdanningsnivået, til Pakistanernes dårligere psykiske helse. Når det gjelder psykososiale faktorer, bidrar lite sosial støtte og færre nære venner til den økede hyppighet av psykiske plager blant Pakistanerne. Et annet forhold som virker negativt inn på den psykisk helse er en opplevelse av manglende kontroll over egen livssituasjon. Her fremstår Pakistanerne som mer ”maktesløse” enn de etniske nordmenn, noe som også bidrar til at de har en dårligere psykiske helse. Overraskende nok er deltakelse i forsamlingsvirksomhet knyttet til en økning av psykiske plager hos Pakistanerne, noe som antakelig henger sammen med de sosiokulturelle forskjeller mellom Pakistanerne og det norske vertskap. På den annen side rapporterer Pakistanerne større innflytelse over sitt eget lokalsamfunn enn tilsvarende for de etniske nordmenn, noe som kan henge sammen med at den Pakistanske kultur er mer kollektivistisk av natur enn det norske. Alt i alt peker altså resultatene i retning av at hvis de omtalte sosioøkonomiske og psykososiale forskjeller mellom Pakistanerne og de etniske nordmenn ble redusert eller fjernet, ville det ikke lenger værte noen forskjell mellom de to befolkningsgrupper når det gjelder psykisk helse. Dette innebærer at det hviler et ansvar både på det norske samfunn og innvandrergruppen for å utjevne forskjellene og bedre Pakistanernes psykiske helse, da det i et multikulturelt samfunn må det forutsettes et likeverdig samarbeid mellom ulike etniske grupper. Det norske samfunn må være ansvarlig for å sikre innvandrerne like muligheter for arbeid, og legge forholdene til rette for at de får øket kontroll og innflytelse over sin egen livssituasjon. På den andre siden må Pakistanerne som gruppe øke sin aktive deltakelse i det norske samfunn.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 13. okt. 2009 13:58 - Sist endret 4. feb. 2014 09:58