Disputas: Merete Drevvatne Bugge

Cand.med. Merete Drevvatne Bugge ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Lung cancer and non-malignant lung diseases among Norwegian silicon carbide industry workers – associations with particulate exposure factors.

1. opponent: Professor Bengt Järvholm, Yrkesmedicinsk avdelning, Umeå Universitet, Sverige
  2. opponent: Professor Gerd Sällsten, Avdelning för Arbets- och miljömedicin, Göteborgs Universitet, Sverige
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Per Nafstad, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor emeritus Øivind Larsen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Avdelingsdirektør Helge Kjuus, Avdeling for arbeidsmedisin og epidemiologi, Statens arbeidsmiljøinstitutt, Oslo

Støveksponering i norsk silisiumkarbidindustri gir lungesykdom

Gjennom epidemiologiske undersøkelser blant ansatte i norsk silisiumkarbid(SiC-)industri er det påvist økt forekomst av obstruktiv lungesykdom (KOLS) og lungekreft sammenlignet med den generelle befolkningen.  Den økte risikoen har sammenheng med arbeid i den støvfylte arbeidsatmosfæren.

Det er tre bedrifter i Norge som produserer SiC, et stoff som benyttes blant annet som slipe- og skjæremiddel, som elektrisk leder, og som varmebestandig materiale. Produksjon av SiC innebærer eksponering for en rekke forskjellige støv- og gasstyper, spesielt i ovnshallen.  I sin avhandling ”Lung cancer and non-malignant lung diseases among Norwegian silicon carbide industry workers – associations with particulate exposure factors” har Merete Drevvatne Bugge undersøkt sammenhengen mellom støveksponering i silisiumkarbidindustrien og risikoen for lungesykdommer. Dette er gjort både gjennom en kreft- og dødelighetsundersøkelse av ansatte i industrien gjennom de siste 100 år, og gjennom en undersøkelse av lungefunksjon blant nåværende ansatte. Basert på detaljerte opplysninger om tidligere og nåværende eksponeringsnivåer for forskjellige støvfaktorer, har en kunnet studere sykdomsforekomst i sammenheng med spesifikke eksponeringsfaktorer.  Lungekreftrisikoen var spesielt knyttet til arbeid i ovnshallen, og kristobalittstøv og silisiumkarbidfibre syntes å være de viktigste årsaksfaktorene, sammen med røyking. Risikoen for KOLS var økt både i ovnshall og prosessavdeling, og høyt generelt støvnivå, blant annet av silisiumkarbidstøv, økte risikoen. Røyking var også her er viktig bidragsfaktor til sykdom.

Arbeidsprosessene må tilrettelegges slik at støveksponeringen for de ansatte blir så lav som mulig.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 18. apr. 2012 16:03