Disputas: T. M. Sampath U. B. Tennakoon

M.phil. T. M. Sampath U. B. Tennakoon  ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cardiovascular risk factors and predicted risk of cardiovascular disease among Sri Lankans living in Kandy, Sri Lanka and Oslo, Norway

1. opponent: Epidemiologist  Charles Agyemang,  Department of Public Health, University of Amsterdam, Nederland
  2. opponent: Professor Arne Oshaug, Høyskolen i Oslo og Akershus, Kjeller
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Per Hjortdahl, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor  Akhtar Hussain, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Haakon E. Meyer, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

På tross av høyere kroppsmasseindeks og høyere forekomst av fedme hadde srilankerne bosatt i Oslo en klart lavere risiko for hjerte- og karsykdom. Hos menn var den predikerte risikoen for hjerteinfarkt i henhold til Framingham modellen høy (dvs. ≥10 % for å få hjerteinfarkt de neste 10 årene)  hos 21 % i Oslo, 31 % hos Kandy tamiler og 44 % hos Kandy singalesere. Tilsvarende tall for kvinner var 10 %, 19 % og 15 %.

Hovedgrunnen til dette var en bedre blodfettprofil i Oslo med høyere HDL-kolesterol og lavere total kolesterol/HDL-kolesterol ratio. Dette kan ha sin bakgrunn i forskjellige fettkilder i kostholdet på Sri Lanka og i Oslo. Kostholdsdata tydet på et lavere inntak av mettet fett og et høyere inntak av umettet fett ved at srilankere i Oslo rapporterte ett høyere inntak av myk margarin og et lavere inntak av kokosfett sammenlignet med tamilene og singaleserne på Sri Lanka. Bortsett fra hos singalesiske menn var et felles gunstig trekk i Oslo og på Sri Lanka en relativ lav forekomst av røyking hos menn og at kvinner stort sett ikke røykte.

Så langt vi kjenner til er dette den eneste studien som har sammenlignet srilankere bosatt i vestlige land med srilankere bosatt på Sri Lanka med hensynt til risikofaktorer for hjerte- og karsykdom.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 8. aug. 2012 14:45 - Sist endret 9. aug. 2012 11:26