Disputas: Renat Latipov - Public health and epidemiology

Cand.med. Renat Latipov ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Rotavirus in Central Asia: epidemiology, disease burden, and prerequisites for vaccine introduction

• 1. opponent: Professor Shinjini Bhatnagar, Translational Health Science and Technology Institute, Haryana, India
  • 2. opponent:Professor Koen Van Herck, Department of Public Health, Ghent University, Belgia
  • 3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Halvor Rollag, Avdeling for mikrobiologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Gunnar Aksel Bjune, Avdeing for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Overlege Elmira Flem, Avdeling for infeksjonsovervåking, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo

Rotavirus er et meget smittsomt virus som kan forårsake alvorlige diaré hos spedbarn og små barn. I dag er det flere land som har tatt i bruk vaksiner mot rotavirus men ikke i Sentral-Asia. Før disse vaksinene eventuelt tas inn i vaksinasjonsprogrammet, er det nødvendig å kjenne omfanget av sykdommen og kostnader forbundet med den i landet.

I sin avhandling «Rotavirus in Central Asia: epidemiology, disease burden, and prerequisites for vaccine introduction» har lege Renat Latipov og hans medarbeidere estimert sykdomsbyrden av rotavirus i Usbekistan, Kirgisistan, og Kasakhstan. I disse landene er rotavirus årsaken for akutt diaré hos en tredje del av barn som må legges inn på sykehus. Sykdommen forårsaker 13 000 sykehusinnleggelser og rundt 100 000 polikliniske besøk årlig hos barn under 5 år i denne regionen. Latipov og hans kollegaer har også studert hvilke rotavirusgenotyper sirkulerer i Sentral-Asia og fant at genotyper som er utbredt i denne regionen er blant dem som er inkludert i tilgjengelige rotavirusvaksiner. Det ble også gjennomført en kostnadsstudie som viste at rotavirussykdom medfører en betydelig økonomisk byrde i Sentral-Asia, og at innføringen av vaksinen vil trolig gi betydelige besparelser i helsesektoren og samfunnet.

Avhandlingen gir kunnskap om utbredelsen av rotavirus og beregning av den økonomiske byrden slik at myndighetene får et faglig grunnlag for beslutninger knyttet til innføring av nye rotavirusvaksiner i de nasjonale vaksinasjonsprogrammene.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 25. okt. 2013 14:24 - Sist endret 17. des. 2013 10:37