Disputas: Elin Håkonsen Martinsen - Medisinsk etikk

Cand.med. Elin Håkonsen Martinsen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Toward a medical ethics that cares. A theoretical and normative study of ill-being and care in medicine.

Prøveforelesning

Se prøveforelesningen

1. opponent: Professor Henk A.M.J. ten Have, Center for Healthcare Ethics, Duquesne University, Pittsburgh, USA

2. opponent: Professor Ingunn Elstad, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø, Tromsø, Norge

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Eivind Engebretsen, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Disputasleder

Førsteamanuensis Anne Kveim Lie, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Hovedveileder

Professor Jan Helge Solbakk, Senter for medisinsk etikk, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Hvorfor er omsorgsperspektivet så lite vektlagt i medisinen og i medisinsk etikk? Lege Elin Håkonsen Martinsen utvikler i sin doktorgradsavhandling et teoretisk rammeverk for å innlemme omsorgsetikk i medisinen. Hun baserer seg på analyser av den norske sykepleieteoretikeren Kari Martinsens omsorgsfilosofi og sentrale arbeider innen omsorgsetikk i tradisjonen etter Carol Gilligan. I avhandlingen peker Håkonsen Martinsen på den omsorgsetiske utfordringen om relasjonell skade eller ”skade i fravær av omsorg” som en etisk problemstilling som sjelden belyses i medisinen, og på hvordan medisinens opptatthet av pasienters selvbestemmelse kan ha bidratt til å overse deres belastning ved å være ”autonome og alene”. Avhandlingen utfordrer medisinens tradisjonelle blikk, og viser hvordan det å se pasienter på en annen måte enn med det trente, registrerende blikket—å se med det Kari Martinsen kaller et ”sansende øye” som også involverer en åpenhet i forhold til egen berørthet—både har betydning for utøvelsen av omsorg, men også for den kliniske forståelsen av pasienten. Å inneha en utvidet forståelse av pasienters sykdom, der også den eksistensielle siden ved det å være syk tillegges vekt, er også viktig for legers utøvelse av omsorg. Gjennom en lesning av den tyske medisinfilosofen Viktor von Weizsäckers Pathosophie viser Håkonsen Martinsen hvordan von Weizsäckers begrep om det patiske og patisk eksistens sier oss noe om menneskets eksistens som syk, uttrykt ved det hun betegner som den sykes modaliteter; å kunne, måtte, ville, skulle og få lov.

For mer informasjon

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 3. juni 2013 15:39