Disputas: Lhamo Yangchen Sherpa - Epidemiology

M.Sc. Lhamo Yangchen Sherpa ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Metabolic Syndrome Components in Himalayan Populations of Tibet and Nepal

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Seniorforsker Sidsel Graff-Iversen, Divisjon for epidemiologi, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo
  • 2. opponent: Professor Piyamitr Sritara, Faculty of Medicine, Mahidol University, Bangkok, Thailand
  • 3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Ivar Sønbø Kristiansen, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Espen Bjertness, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Tibet er en av de fattigste regionene i Kina, og kunnskap om folkehelseproblemer er mangelfull. Med endringer til en mer vestlig livsstil, fra tradisjonelt kosthold til kaloririk, næringsfattig mat, og et mer mekanisert landbruk, er det metabolske syndrom trolig et økende problem. Størstedelen av befolkningen i Tibet lever i høyder over 3.700 m.o.h. Sherpa-folket i Nepal, er av tibetansk avstamning, og lever for det meste over 2.500 m.o.h., med dårlig tilgang på helsetjenester. Sherpa-folket og tibetanere deler kultur- og matvaner den dag i dag.

Formålet med den foreliggende avhandling var å studere forekomsten av komponenter av det metabolske syndrom og assosierte faktorer i populasjoner som lever i store hyder i Himalaya. Vi gjennomførte tverrsnittstudier i Nepal (ruralt 2.900 m.o.h. og urbant 1.200 m.o.h.) og i Tibet (ruralt og urbant 3.700 m.o.h.). Prevalensen av fastende hyperglykemi i ruralt Tibet var 57,5 %. Utbredelsen av fedme, høyt blodtrykk og kolesterol var høyest i urbane områder: fedme: 64 %; høyt blodtrykk: 49 %; hypertriglyceredemia: 12,7 %; lavt HDL - C: 22,4 % versus ruralt område: fedme: 46 %; høyt blodtrykk: 37 %; hypertriglyceredemia: 7,6 %; lavt HDL - C: 3,9 %. De som bodde i de største høydene hadde redusert kroppsmasseindex (BMI), men ikke livvidde, sammenliknet med de som bodde lavere. Aldersjustert prevalens av Framingham CHD risik-score for tibetanske menn og kvinner i det urbane området var henholdsvis 16,3 % og 0,6 %. Høy waist-hip-ratio (WHR) var positivt assosiert med triglyserider, totalt kolesterol og LDL - C. Forekomsten av det metabolsk syndrom var 8,2 % i ruralt Tibet, og fysisk aktivitet og utdanning var negativt assosiert med det metabolsk syndrom. Awareness, Treatment og Control for høyt blodtrykk, diabetes og lipid abnormitet blant rurale tibetanere var lave. På grunn av begrensede ressurser og anstrengte helsesystemer og den høye forekomsten av komponenter av det metabolsk syndrom hos tibetanere og Sherpa-folket, kreves tverrsektorielle strategier for å redusere byrden av kroniske ikke -smittsomme sykdommer.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 28. nov. 2013 10:48 - Sist endret 28. nov. 2013 11:07