Den kroniske smerten - historiske og kulturelle blikk på en vanskelig klinisk utfordring

Foredrag ved Anne Kveim Lie, lege, idehistoriker og førsteamanuensis i medisinsk historie ved Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo.

Den kroniske smerten er blitt et økende folkehelseproblem, og er også en stor utfordring for klinikere. Forståelsen av smerte og hvordan smerte har blitt håndtert og behandlet i medisinen har imidlertid endret seg mye over tid og rom. Medisinens idé om en quick fix har gjort at det stadig har kommet nye midler på markedet, som hver gang har blitt markedsført som mindre vanedannende enn de forrige (heroin på slutten av 1800-tallet, oksydon på slutten av 1900-tallet). I dette foredraget vil Anne Kveim Lie diskutere hvordan smerte har blitt forstått og håndtert på ulike tidspunkt gjennom de siste to hundre år.

Medisinsk-filosofisk forum

Leger, medisinstudenter og andre som er interessert i medisin og filosofi ønskes med dette velkommen til diskusjonskvelder om medisinsk-filosofiske temaer. I den travle hverdagen gis det lite rom for faglige refleksjoner og diskusjoner med medisinskfilosofisk vinkling.

Arrangementet er gratis.

Publisert 11. jan. 2018 15:59 - Sist endret 28. feb. 2018 17:31