Statistikk på sommerskole i Essex

Silje Havrevold Henni var i juli 2017 på kurs i Survey Data Analysis ved University of Essex. Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE gav økonomisk støtte til å delta på kurset. Les Siljes reisebrev:

Silje sitter på Square 4

Square 4 var en naturlig samlingsplass med matbutikk, spisesteder og pub, det var ofte her vi møttes etter dagens arbeidsøkt. Foto: privat

Kurset er en del av Essex Summer School in Social Science Data Analysis som i år har 50-årsjubileum. Universitetet ligger i Colchester som er Storbritannias eldste dokumenterte by. Det er også gangavstand til Wivenhoe som er en mindre landsby.

Før jeg bestemte meg for å reise på sommerskole i Essex hadde jeg lett en stund etter kurs i statistikk som fokuserte på hvordan man skal anvende de ulike statistiske analysene til analyse av surveydata. Jeg ble veldig glad da jeg fikk høre om sommerskolen i Essex og kurset i Survey Data Analysis, undervist av Professor Rob Johns, var akkurat det jeg håpet at det skulle være.

Lesesalen på biblioteket var plassert slik at vi hadde en fantastisk utsikt over campus.

Kurset var lagt opp med 3,5 timer undervisning mandag til fredag i to uker, i tillegg ble det forventet at vi skulle arbeide med oppgaver og lese statistikk utenom undervisningen. Etter undervisningen ble dagene stort sett tilbrakt på biblioteket eller på studiesenteret for å lese og snakke om statistikk med andre PhD-stipendiater. Lærekurven har vært veldig høy, jeg har lært veldig mye av å få muligheten til å diskuterer statistikk med andre. Jeg er nå bedre rustet til å vite hvordan jeg skal analyserer dataene jeg skal hente inn i mitt eget PhD-prosjekt.

Sommerskolen hadde et stort fokus på internasjonalisering og nettverksbygging. Det var derfor stort sett sosiale arrangementer hver kveld. Aktivitetene inneholdt blant annet fotballkamp, filmkveld og pub crawl. Det var høy deltakelse på de fleste arrangementene og det var svært lett å bli kjent med andre. Vi hadde på oss egne navneskilt fra sommerskolen. Kulturen ble derfor slik at så du noen som hadde på seg et slik skilt, så var det bare å gå bort og delta i samtalen.

De fleste av deltakerne bodde på Campus i leiligheter som man delte med 4 andre deltakere. Vi hadde felles kjøkken, men eget rom og bad. Campus minnet mest om en liten landsby, du hadde alt det du trengte innenfor 5 minutters gange. Vi var derfor stort sett på Campusområdet, med unntak av noen turer til en større matbutikk enn den de hadde på Campus, to turer til Wivenhoe og en tur til Colchester. Jeg hadde egentlig planlagt å se mer av området rundt i Essex, men tiden gikk utrolig fort, det positive er at mesteparten av tiden gikk til å arbeide med statistikk!

Universitetsbygg

Når det gjelder været så var det typisk britisk sommer, noe vi også var forberedt på (vi fikk mail et par dager i forveien fra koordinator på sommerskolen om at vi måtte for all del huske regnjakke!). Det ble en del regn og mye overskyet vær, men temperaturen var ikke så verst. Vi var også heldige og hadde noe solgløtt innimellom, da var vi ganske raskt ute av studiesenteret for å ligge på gressplenen og bare nyte solen.

Jeg vil absolutt anbefale andre å reise på sommerskole i Essex, ettersom det er både faglig lærerikt samtidig som du får mulighet til å skape nettverk sammen med andre PhD-stipendiater fra ulike felt i ulike land. Flere av oss vil arbeide for å fortsette å holde kontakten, og det blir nok noen London-turer fremover siden det er et naturlig samlingssted for flere av oss.

Tusen takk til forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE for støtte til sommerskolen i Essex!

Bygg med fontene

Av Silje Havrevold Henni (foto og tekst)
Publisert 14. aug. 2017 12:59 - Sist endret 14. aug. 2017 16:04