Studiebesøk fra Aalborg

Forskerskolen Muni-Health-Care gir støtte til utenlandsopphold for sine stipendiater. Mette Geil Kollerup fra Aalborg tilbrakte tre måneder ved Avdeling for sykepleievitenskap ved UiO høsten 2017. I reisebrevet skildrer hun sine faglige, kulturelle og sosiale opplevelser i løpet av høsten.

Naturbilde fra Lofoten

I løpet av studieoppholdet besøkte Mette Geil Kollerup Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Vestvågøy. Der fikk hun også oppleve isbad. Foto: Privat

Stort tak til den norske nationale forskerskole Muni-health-care for at støtte mit studieophold ved Avdeling for Sykepleievitenskab ved Universitetet i Oslo fra den 1. september til den 30. november 2017.

Både det faglige miljøskift og den personlige oplevelse, af at være alene med sit projekt i tre måneder var helt specielt berigende for ph.d. forløbet. For eksempel mandag morgen, når andre havde været på lossepladsen eller med deres børn til ridning i weekenden, havde jeg været på ture i naturen, hvor gode tanker om ph.d. projektet også kunne opstå.

Jeg nød den norske ’tur-kultur’, hvor alle aldersgrupper er afsted: gamle mænd med uldsokker og hunde, der er ligeså gråhårede som dem selv, unge mennesker i grupper og børnefamilier, bål, og madpakker. Jeg var på Nordmarksmarch 32 km (billedet) og på gåtur med turistforeningen. Ellers benyttede jeg mig af alle forslagene fra gode kolleger på universitetet: Kolsåstoppen, Vettakollen, Øyungendammen, Grefsenkollen, Bygdøy og så videre. Sammen med Susanne fra forskerskolen var jeg på tur til Fjellsøkampen og Silje (også fra forskerskolen) og jeg havde et stramt program på kulturnatten, hvor vi både nåede koncert og rundvisning på det gamle universitet på Karl Johan, besøg på kunstmuseet Astrup Fearnley og rundvisning i Ibsens lejlighed i Victoria Terrasse, et imponerende byggeri fra 1880 med lejligheder fra 240-440 kvm med indlagt både koldt og varmt vand og saltvand!

Portrett av Mette
Mette Geil Kollerup. Foto:Privat

Som ph.d. studerende er kontakten med andre miljøer vigtig. Hver gang man fortæller om sit projekt og får spørgsmål tilbage er det med til at styrke projektet og give endnu flere overvejelser over, hvorfor man udfører projektet som man gør, og hvilke andre muligheder man kunne have grebet. På ph.d. seminarerne på Avdeling for Sykepleievitenskab fik jeg inspiration til at dele og kommentere manuskripter under udarbejdelse. Det var en berigende oplevelse at få indblik i ’maskinrummet’ ved artikelskrivning. Det gav et helt andet indblik i processen end det gør at læse de færdige artikler, som vi normalt gør. På master-symposium, hvor master studerende præsenterede deres projekter, fik jeg inspiration til en anden måde at afslutte en masteruddannelse på end jeg kender fra sygeplejevidenskab i Danmark.

Et ph.d. forsvar og udveksling med ’Udviklingscenter for Sykehjem og hjemmetjeneste’ i Vestvågøy blev en helt særlig oplevelse.  Rita fra forskerskolen havde formidlet kontakt, og jeg var på spændende studiebesøg om medicineringspraksis i hjemmetjenesten: Procedure ved ændringer i dosisdispenseret medicin på akutafdelingen samt medicingennemgang og indførelse af medicinrobot i hjemmetjenesten. Desuden bød Rita på torsk og multebær i sit hjem, ligesom der også blev tid til et isbad ved Haukland strand (billedet)

I forskerskolen mødes vi hvert år til høstseminar og fire webseminarer. Det giver en fornemmelse af at kende hinanden, og at vi ikke skal ’starte fra bunden’ når vi mødes. Jeg oplevede et meget gæstfrit og imødekommende miljø både i Oslo og i Vestvågøy. Særligt tak til Christina Foss, som var min mentor og til de studerende fra forskerskolen for vores gode netværk. Jeg håber vi danskere kan gengælde jeres gæstfrihed!

Foreløbig er de konkrete resultater af opholdet en undervisningsopgave ved Nord Universitetet i Bodø samt optagelse af workshop med norsk (Ragnhild Hellesø) og islandsk forsker på Nordisk Gerontologisk konference.

Opholdet i Oslo vil altid være en helt speciel oplevelse for mig og jeg håber at få lejlighed til at komme tilbage mange gange.

Av Mette Geil Kollerup
Publisert 14. feb. 2018 14:05 - Sist endret 9. mai 2018 13:36