De kommunale helse- og omsorgstjenestene som forskningssetting

Dette kurset vil ha hovedfokus på sentrale aspekter ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og vil særlig legge vekt på å tematisere utfordringer knyttet til forskning innenfor denne sektoren. Oversiktsforelesninger på sentrale forskningsfelt vil bli presentert og diskutert. Deltakerne vil presentere sine prosjekter og delta i fagfellediskusjoner. Kurset vil bestå av forelesninger, diskusjoner, presentasjoner og gruppearbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Dette kurset vil gi deg kunnskap om:

  • Vesentlige politiske, juridiske, økonomiske og organisatoriske aspekter ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • Oversikt over relevant forskning knyttet til den kommunale helse- og omsorgssektoren
  • Sentrale utfordringer og muligheter knyttet til forskning innenfor denne sektoren

Ferdigheter

Dette kurset vil gi deg ferdigheter slik at du blir i stand til å:  

  • Analysere og diskutere sentrale karakteristika og utfordringer knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • Analysere og diskutere sentrale forskningstema og metodologiske spørsmål knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • Presentere og argumentere for behovet for å utføre forskning på ulike sider ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene

Generell kompetanse

Dette kurset vil bidra til økt kunnskap og bedre ferdigheter slik at du blir i stand til å:

  • Reflektere og diskutere rundt temaer knyttet til utviklingen av de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • Reflektere og diskutere rundt brukermedvirkning i forskning og kvalitetsutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • Kritisk vurdere behovet for forskning innenfor den kommunale helse- og omsorgssektoren

Arbeidskrav

Presentasjon av eget prosjekt

Hver student sender i forkant av kurset inn et abstrakt på 5-600 ord som inneholder følgende: Bakgrunn, hensikt og forskningsspørsmål/hypoteser, teoretisk perspektiv og metoder.

Frist: 4. september. Abstraktet sendes i pdf-format på mail til koordinator Linda Aasvangen (linda.aasvangen@medisin.uio.no)

I løpet av kurset får hver student 10 minutter til muntlig presentasjon av egen studie, etterfulgt av 5 minutters kommentar/spørsmål fra en av medstudentene som fungerer som opponent.

Form: PowerPoint-presentasjon, 4-8 slides. Presentasjonene og fordeling av kommentaransvar fordeles etter at abstraktene er gjennomgått.

Eksamen

Hver deltaker skal levere en skriftlig oppgave (ca.2500-3000 ord) på et tema knyttet til deltakerens eget forskningsprosjekt, ved å benytte oppgitt litteratur og diskusjonene på kurset.

Frist for å levere eksamen er 31. oktober. Eksamensbesvarelsen sendes i pdf-format på mail til koordinator Linda Aasvangen.

Oppgaven skal inneholde følgende:

  • Kort presentasjon av valgte tema og problemstilling for oppgaven, og en begrunnelse for hvordan denne er relevant I eget forskningsprosjekt
  • Drøfting av problemstillingen med utgangspunkt i relevant litteratur fra referanselisten, evt. supplert med annen relevant litteratur og forelesningene på kurset
  • En tydelig konklusjon

I oppgaven er det viktig å tydeliggjøre grunnlaget for argumentasjonen og skille tydelig på hvordan ulike typer tekster bidrar til å underbygge argumentasjonen (policy- dokumenter versus empiriske og teoretiske tekster).

Oppgaven vil bli vurdert til bestått/ ikke-bestått

Litteraturliste

Oppdatert referanseliste

Timeplan

Oppdatert timeplan

 

 

Publisert 30. juni 2017 15:34 - Sist endret 17. juni 2020 09:13