Akademisk skriving. Skriveprosesser og deltakelse i akademiske dialoger

Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE skal bidra til interesse og ekspertise i forskning i og på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Å videreutvikle den enkelte forskers kunnskaper og ferdigheter i akademisk skriving og deltagelse i akademiske dialoger er avgjørende for både forskningens gjennomføring og kvalitet og for forskningsformidling til ulike målgrupper. Slik kan presentasjon og formidling av ny kunnskap skape dialog i det nasjonale og internasjonale forskningsfeltet, og kan nå fram og få betydning for kvalitet i tjenestene, samt bidra til at forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene styrkes.

Se våre arrangementsider for kommende kurs

Hensikten med kurset

Hensikten med kurset er å øke ph.d.-studentenes akademiske skriveferdigheter, gi innsikter til gode skrivevaner som kan brukes i ulike faser av arbeidet med å skrive vitenskapelige artikler, samt forberedelse til å bli gode «peer-review’ere» i en publiseringsprosess.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har omfattende kunnskap om hva som særpreger vitenskapelig artikkelskriving med bruk av henholdsvis kvantitative og kvalitative empiriske data
  • har omfattende kunnskap om likheter og ulikheter i de ulike skrivetradisjonene: Litteratur-review, tverrsnittstudie, randomiserte kontrollerte studier, kvalitativ artikkel
  • har inngående forståelse for, og kan beskrive, hva som skiller akademiske tekster fra andre typer tekster
  • reflekterer omkring og kan beskrive hvordan godt strukturerte tekster ser ut

Ferdigheter

  • identifiserer og kritisk drøfter hvordan skriveprosessene kan håndteres.
  • identifiserer og benytter metoder for effektive skriveprosesser
  • håndterer kritisk hvordan analysere et akademisk argument
  • vurderer egen problemstilling og/eller resultater kritisk i forhold til tidligere forskning innen samme forskningsfelt
  • håndterer faglige spørsmål og benytter relevante metoder for å gi og motta tilbakemeldinger på akademiske tekster
  • forstår og beskriver hva som forventetes av en «peer reviewer» i vitenskapelige tidsskrift

Generell kompetanse

  • reflekterer kritisk rundt empiriens og teorienes plass i utviklingen av egen problemstilling og forskningsområde
  • analyserer og presenterer vitenskapelig arbeid med egne argument og faglige refleksjoner
  • identifiserer problem og kan legge en strategi for respons på andre sine tekster
  • kan legge en plan for innhold, sammenheng og progresjon i egen artikkelsamling for p.hd.-graden
  • plasserer sitt eget prosjekt i en kommunal helse- og omsorgstjeneste-kontekst og reflekterer selvstendig over hvordan problemstillingen bidrar til at forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene styrkes

Obligatoriske arbeidskrav

  • Som forberedelse til kurset skal studentene sende inn en tekst som skal brukes aktivt i øvelsene under kurset. Teksten kan være en hvilken som helst del av en tekst som skal ende opp som en artikkel. Omfanget av teksten skal være mellom 1000-2000 ord. Studentene skal gi muntlig tilbakemelding på medstudenters utkast til vitenskapelig tekst på kurset. Frist for å sende inn teksten er 10. september. Teksten sendes som PDF til koordinator linda.aasvangen@medisin.uio.no
  • Videre vil studentene (og veilederne) få tilsendt en kvalitativ og en kvantitativ vitenskapelig artikkel én uke i forkant av kurset med instruksjon for lesning. Disse artiklene skal benyttes på kursets siste dag, hvor praktiske øvelser i fagfellevurdering (presentasjon/ opposisjon) er tema. Veilederne deltar sammen med studentene på øvelsene knyttet til peer review på kursets siste dag.

Arbeidsform

Forelesninger i kombinasjon med skriveøvelser, samt deltagelse i gruppearbeid der studentene får jobbe med å gi og motta kommentarer på egne og andre studenters eller forskeres tekster.

Veiledersamling

Veilederne ankommer torsdag ettermiddag hvor det arrangeres en veiledersamling med kursleder Lynn Nygaard kl. 16.00-18.00. Tema er veiledning av akademiske tekster. Fredag deltar veilederne på kurset sammen med studentene.

Eksamen

  • Individuell skriftlig hjemmeoppgave i form av bearbeiding av teksten som ble sendt inn i forkant av kurset, men nå i en forbedret versjon.
  • I tillegg skal det skrives en tekst hvor det blir beskrevet hva, hvordan og hvorfor teksten har blitt forbedret. I denne beskrivelsen må det vises til relevant litteratur. Innleveringen skal til sammen være på maksimalt 2500 ord.

Fristen for innlevering er 15. oktober.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Litteratur

Referanselitteratur finner du her

Program

Timeplan finner du her

Publisert 28. juni 2018 10:52 - Sist endret 23. des. 2021 12:48