Aktuelle saker

Publisert 10. okt. 2023 16:17

Medisinstudenter og forskere ved Universitetet i Oslo har nylig gjennomført en systematisk vurdering av den metodiske kvaliteten til Helsedirektoratets nasjonale faglige retningslinjer. Resultatene viser at metodene som er brukt for å komme frem til anbefalinger i nasjonale faglige retningslinjer ofte er lite troverdige.

Publisert 27. sep. 2023 15:18

Ifølge internasjonale retningslinjer, bør alle som har fått fjernet adenomer i tarmen overvåkes regelmessig med koloskopier, for å redusere risikoen for at disse adenomene utvikler seg til tarmkreft. En ny studie konkluderer med at hyppigheten av denne overvåkingen kan reduseres betraktelig.

Publisert 27. apr. 2023 16:31

Verdens helseorganisasjon har oppfordret alle land til å forebygge antibiotikaresistens, og de har anbefalt at forbruket av antibiotika reduseres med minst 30 prosent. Dette er vanskelig å måle på en måte som er nyttig for det enkelte sykehus. En gruppe norske forskere har utarbeidet nye indikatorer som sykehusene kan bruke i arbeidet med å redusere antibiotikabruken.

Publisert 8. des. 2022 17:20

Fem prosjekter har fullført SPARK Norway innovasjonsprogram i løpet av 2022. I begynnelsen av desember ble SPARK Norway prosjektene feiret med overrekkelse av diplomer og presentasjoner. Det ble også kåret en vinner av Vaccibody Innovation Award 2022.

Publisert 20. sep. 2022 15:31

Det EU-finansierte flaggskipsprosjektet presenterte partnere og delprosjekter den 13. september. OperA-prosjektet er et femårig prosjekt, som vil forbedre behandling av tarmkreft ved bruk av kunstig intelligens.

Publisert 15. juni 2022 13:07

Dr. Yuichi Mori, ved forskergruppen Klinisk effektforskning, skal lede et nytt storprosjekt som skal finne løsninger for bruk av kunstig intelligens i klinisk medisin. Målet er å forbedre diagnostisering av og dødelighet ved tykktarmskreft.

Publisert 11. aug. 2021 14:02

Føre-var-prinsippet er godt innarbeidet i samfunnet som positivt, ansvarlig og moralsk riktig. Men for å skaffe verdifull kunnskap til en eventuell ny pandemi, er det viktig at tiltakene som innføres testes underveis. Klinisk effektforskning, i samarbeid med forskere i Kanada, publiserte nylig en artikkel i Annals of Internal Medicine som forklarer hvorfor de grunnleggende prinsippene innen forskning ikke bør skrotes under en pandemi.