EPoS studien har startet

Etter ett år med forberedelser har rekruttering av pasienter til EPoS (European Polyp Surveillance Trial) studien startet i Norge og i utlandet. EPoS studien skal inkludere 30.000 pasienter de neste tre årene. Målet med studien er å finne det optimale kontrollopplegg for pasienter som har fått fjernet polypper i tykktarmen.

Siv Furholm ved PC

Siv Furholm er studiesykepleier i EPoS-studien. Foto: Michael Bretthauer

De første seks pasientene ble randomisert den 13. mai 2015 ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. I Juni 2015 ble de første pasientene ved Oslo Universitetssykehus Ullevål og Rikshospitalet randomisert.

Sentrene i Polen og Spania randomiserte sine første pasienter i første uken i august.

EPoS studien er en storsatsning finansiert av Norges Forskningsråd, Helse Sør-Øst, Sveriges Vetenskapsråd og andre. Studien ledes av Prof. Michael Bretthauer ved Universitetet i Oslo/Oslo Universitetssykehus og Prof. Rodrigo Jover ved Universitetst i Alicante, Spania.

Polsk team CRC screening
Michał Kamiński og resten av den polske gruppen som jobber med CRC screening.
Publisert 20. aug. 2015 11:31 - Sist endret 23. feb. 2018 11:14