Vitamin D og prostatakreft
I en nøstet kasus-kontroll studie undersøker vi sammenheng mellom vitamin D målt i lagrede serumprøver hos deltakerne og risikoen for prostatakreft.
Om prosjektet
Prostatakreft er den hyppigst forekommende kreftformen hos menn. Det er visse holdepunkt for at vitamin D kan være med på å forebygge denne kreftformen. Det er bl.a. vist at prostatacellene kan omdanne vitamin D til det aktive vitamin D-hormonet og at de inneholder vitamin D reseptorer. Det er imidlertid fortsatt betydelig usikkerhet rundt vitamin D sin rolle vedrørende prostatakreft, og en tidligere nordisk studie fant høyest forekomst hos de med høyest nivå av vitamin D.
Ved kobling av Janusbanken mot Kreftregisteret identifiserte vi menn som deltok i helseundersøkelser i norske fylker i perioden 1981-91 og som senere utviklet prostatakreft. I en nøstet kasus-kontroll studie undersøker vi sammenheng mellom vitamin D målt i lagrede serumprøver hos 4200 av deltakerne og risikoen for prostatakreft. I tillegg har vi målt retinol for å undersøke om denne hemmer effekten av vitamin D. Dette vil bli den hittil største studien som har studert denne sammenhengen.
Finansiering
- Kreftforeningen
- UiO
Samarbeid
- Institutt for medisinske basalfag, UiO
- Nasjonalt folkehelseinstitutt
- Institutt for samfunnsmedisin, UiT
- Kreftregisteret
- Seksjon for epidemiologi og medisinsk statistikk, Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen
Start - slutt
2009 - 2013