Helsam-IT tilbyr følgende tjenester:
- Støtte til utstyr som eies av UiO:
- Stasjonære kontor- og hjemmedatamaskiner
- Bærbare datamaskiner
- Mobile enheter, for eksempel smart-telefoner, PDA og lesebrett, hvor det finnes brukerveiledning på USITs hjelpesider
- Støtte til bruk av operativsystem (Windows), standardprogramvare, standard AV-utstyr og sentrale tjenester. Med sentrale tjenester menes brukernavn, internettilgang, utskrift, e-post og kalender, lagring på hjemme- og fellesområder og eksternt skrivebord/fjerninnlogging
- Standard UiO-oppsett på standardutstyr fra Helsams lager
- Hjelp til installasjon av annen programvare som er i utstrakt bruk ved Helsam. Behov for mer spesialisert programvare vil bli vurdert opp mot tilbudet på sentrale servere framfor å få programvaren installert på egen maskin
- Råd ved anskaffelse av programvare, datautstyr og periferiutstyr (f. eks. skannere, minnepinner og webkamera) samt standard AV-utstyr
- Hjelp til bruk av hjemmekontor
Helsam-IT har som mål å prioritere akutte behov
og å behandle alle brukerstøttehenvendelser så raskt
som mulig, og maksimalt innen 8 dager.
For å nå dette målet, forutsettes det at:
- At henvendelsen sendes til it-hjelp@helsam.uio.no
- Reinstallasjon skal brukes som hovedverktøy for feilretting, framfor avansert feilsøking
- Utstyr som skal ha vedlikehold befinner seg på campus eller bringes til oss
- Brukerne bruker hjemmeområdet/fellesområder til lagring av dokumenter
- Brukerne selv sørger for å ha sikkerhetskopi/backup av data på datamaskiner som leveres til oss, og ellers bruker hjemmeområdet og evt. andre, egne enheter til backup