English version of this page

Aktuelle forskningssaker

Publisert 20. feb. 2024 09:35

Førsteamanuensis Stefan Schauber jobber med eksamenskvalitet, og mener det må være mulig å utfordre dagens praksis med rundt 100 spørsmål ved eksamener på profesjonsstudiet i medisin.

Publisert 6. des. 2023 12:01

Nevrodegenerative sykdommer som Parkinsons sykdom og Huntingtons sykdom rammer blant annet menneskets evne til å bevege seg.

Nå har forskere undersøkt hjernens kontrollsystem for bevegelse hos et lite dyreplankton for å bedre forståelsen av hvordan området i menneskehjernen som rammes av disse sykdommene er blitt til under evolusjon. Studien kan bidra til kunnskap om hvordan sykdommer angriper motorikken vår.

Publisert 22. nov. 2022 09:18

Legen finner en bakterie som står bak lungebetennelse i en prøve, og skriver ut antibiotika. Men samtidig finnes det en annen, kjipere variant av bakterien i kroppen. Den gleder seg stort over å bli kvitt konkurrenten.

Publisert 26. okt. 2022 09:21

I middelalderen var folk med høy status både høyere og hadde bedre beintetthet enn de som var fra vanlige kår. Aller størst var forskjellen blant kvinner, viser en ny studie basert på De schreinerske samlinger.

Publisert 2. mai 2022 13:25

Synes du det er imponerende når NASA beregner en raketts bane med tid og fart? Hjernen din har en «nerdesentral» som gjør enda mer kompliserte beregninger, viser en ny studie.

Publisert 15. feb. 2022 10:00

Kvinner vet mindre om såkalt overdiagnostikk av brystkreft sammenlignet med andre spørsmål rundt mammografiscreening. Det er samtidig lite som tyder på at kvinner dropper mammografiscreening når de får mer informasjon.

Publisert 1. des. 2021 10:15

Skulle du være forsiktig med å ta disse to medisinene sammen, og kunne du løfte tungt? Helsepersonell bør bruke strategier når de skal informere pasienten, mener forskere.