Forsiden UiO Det medisinske fakultet Institutt for medisinske basalfag
print logo

Omega til for tidlig fødte

For tidlig fødte barn har økt risiko for avvikende kognitiv utvikling. De har også høy forekomst av konsentrasjonsvansker. Ekstra tilførsel av omega-3 og -6 i morsmelk kan kanskje fremme barnas utvikling.  

Foto: Øystein H. Horgmo, UiO

Foto: Øystein H. Horgmo, UiO

Omega-3 fettsyren dokosaheksaensyre (DHA) og omega-6 fettsyren arakidonsyre (AA) er begge vesentlige bestanddeler i hjernen. Fettsyrene overføres i betydelige mengder via morkaken til barnet i siste trimester.

– For tidlig fødte barn går dermed helt eller delvis glipp av denne tilførselen. Tilskudd av fettsyrene DHA og AA kan derfor være spesielt viktig for disse barna, sier Ane Cecilie Westerberg.

Hun disputerte nylig med avhandlingen Nutrition, growth and cognitive development among very low birth weight infants.

Effekten av fettsyretilskudd i morsmelk

Westerbergs funn om fettsyrenes mulige positive effekt på premature barns kognitive utvikling baserer seg på en studie hvor 129 svært premature barn med fødselsvekt under 1500 gram ble gitt beriket morsmelk med tilskudd av en olje som inneholdt DHA og AA. Resultatene ble sammenlignet med en kontrollgruppe som fikk nøytral olje.

– Vi ønsket å undersøke tilskuddets effekt på barnas kognitive funksjon. I tillegg observerte vi barnas næringsstoffinntak under sykehusoppholdet og vekst i første leveår, kan Westerberg fortelle.

Barna som fullførte studien ble invitert til å delta på en tyve måneders oppfølging av kognitiv funksjon. Også barnas vekst i første leveår ble undersøkt. 92 av 129 barn deltok på den tyve måneder lange oppfølgingen.

Bedret kognitiv funksjon

I forhold til premature barn snakkes det både om kronologisk og korrigert alder. Førstnevnte er alder regnet fra fødselstidspunkt, mens sistenvente tar hensyn til svangerskapets lengde.

– Da barna var blitt tyve måneder i kronologisk alder gjennomførte vi to generelle tester. En ”Bayley Mental Development Index” og et foreldreutfylt spørreskjema kalt ”Ages and Stages Questionnaire”. Testene er basert på aldertilpassede oppgaver, sier Westerberg.

Resultatene fra den generelle testen på kognitiv funksjon viste ingen forskjell mellom barn som hadde fått beriket morsmelk og barn som ikke hadde fått beriket morsmelk. Det ble derimot funnet en positiv sammenheng mellom DHA-nivå i blodet ved utskrivning fra sykehuset, og utfallet på den generelle testen ved tyve måneders kronologiske alder.

Westerberg presiserer:

– Det kan være grunn til å tro at et høyere DHA-nivå fremmer mental utvikling. Ideelt sett bør resultatet følges opp i en eller flere tilsvarende studier.

Fri-lektest ga overraskende resultater

I tillegg til de generelle testene ble det gjennomført en fri-lek test hvor Westerberg og kollegene observerte de samme barna. Ved hjelp av observasjon ville de undersøke oppmerksomhets- og konsentrasjonsrelaterte funksjoner.

– Barna ble filmet mens de fikk ett ukjent sett av leker som de kunne undersøke og leke med. Videofilmen ble deretter vurdert og scoret av en psykologistudent i henhold til barnets grad av fokus og oppmerksomhet mot leken, forklarer Westerberg.

– Fri-lek observasjonen vår ga interessante funn. Det kan nemlig tyde på at tilskuddet av DHA og AA gjorde barna mer interesserte og flinkere til å beholde konsentrasjonen mot leken. Men også her er det behov for flere studier før man kan slå fast noe.

Tilskudd som standard behandling?

– Flere studier burde undersøke behovet for tilskudd av DHA og AA til fortidlig fødte barn i tiden rett etter fødsel. Dersom flere studier kan bekrefte positive effekter av tilskudd til morsmelksernærte premature barn kan det på sikt bli aktuelt å gi tilskudd som standard behandling ved sykehusene, sier hun.

Per i dag inneholder de fleste morsmelkerstatninger DHA og AA på nivå med det man normalt finner i morsmelk. Dersom det viser seg at morsmelkernærte premature barn har nytte av høyere nivåer kan det tenkes at nivået også bør økes i kommersielt fremstilte morsmelkerstatninger til premature barn.


Referanser:

Westerberg AC, Schei R, Henriksen C, Smith L, Veierød MB, Drevon CA, Iversen PO (2011): Attention among very low birth weight infants following early supplementation with docosahexaenoic and arachidonic acid, Acta Paediatrica. ISSN 0803-5253. 100(1), s 47- 52. doi: 10.1111/j.1651-2227.2010.01946.x.

Westerberg AC, Henriksen C, Ellingvåg A, Veierød MB, Júlíusson PB, Nakstad B, Aurvåg AK, Rønnestad A, Grønn M, Iversen PO, Drevon CA. (2010): First year growth among very low birth weight infants, Acta Paediatrica. ISSN 0803-5253. 99(4), s 556- 562. doi: 10.1111/j.1651-2227.2009.01667.x.

Henriksen C, Westerberg AC, Rønnestad A, Nakstad B, Veierød MB, Drevon CA, Iversen PO (2009): Growth and nutrient intake among very-low-birth-weight infants fed fortified human milk during hospitalisation, British Journal of Nutrition. ISSN 0007-1145. 102(8), s 1179- 1186. doi: 10.1017/S0007114509371755.

Av Ingeborg A. Hjelle
Publisert 24. jan. 2012 13:33 - Sist endret 1. feb. 2012 12:14