Disputas: Lars Petter Bjørnsen - Nevroanatomi

Cand.med. Lars Petter Bjørnsen ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden doctor philosophiae (dr.philos.): Glutamate and GABA Transporters in Mesial Temporal Lobe Epilepsy.

Prøveforelesninger

Se prøveforelesning over oppgitt emne

Se prøveforelesning over selvvalgt emne

• 1. opponent: Professor Sven Ivar Walaas, Avdeling for molekylærmedisin, Universitetet i Oslo, Oslo
  • 2. opponent: Professor Clive R. Bramham, Institutt for biomedisin, Universitetet i Bergen, Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Erik Taubøll, Nevrologisk avdeling, Oslo Universitetssykehus HF, Oslo

Disputasleder

Professor Arild Njå, Seksjon for fysiologi, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Bjørnsen har sett på sammenhengen mellom opptaksmekanismene av signalstoffene GABA og glutamat i hjernen og epilepsi. GABA- og glutamattransportører frakter signalstoffer inn i hjernecellene etter bruk og sørger derfor for regulering av signalstoffenes konsentrasjon utenfor nervecellene. GABA er det viktigste hemmende signalstoffet i hjernen, mens glutamat er det viktigste stimulerende signalstoffet. Studier har vist at det er endringer i signalstoffenes konsentrasjon før og under krampeanfall. Avhandlingen ”Glutamate and GABA Transporters in Mesial Temporal Lobe Epilepsy” gir likevel ingen holdepunkter for at endringer i transportørene for GABA (GAT1 og GAT3) og glutamat (GLAST og GLT-1) er årsak til temporallappsepilepsi.

Epilepsi er en sammensatt gruppe tilstander som gjenspeiler en underliggende dysfunksjon i hjernen. Temporallappsepilepsi er en type epilepsi som er relativt vanlig og som har vært hyppig studert. I hjernevev fra pasienter med temporallappsepilepsi ble det funnet regional redistribuering av transportproteinene for GABA og glutamat, men den totale konsentrasjonen av transportørene var uendret i forhold til friskt hjernevev.

Metabolismen av signalstoffet glutamat ble også undersøkt i hjernevev fra mus som manglet glutamattransportøren GLT-1. Vev fra disse musene, som utvikler epilepsi bare noen uker gamle, ble sammenlignet med hjernevev fra friske mus. Funn tyder på at GLT-1 i nerveterminaler er viktig for etterfylling av glutamat for å opprettholde den totale mengden av signalstoffet.

Avhandlingen konkluderer med at selv om man ser regionale endringer i transportørproteinene for signalstoffene GABA og glutamat i hjernen, er det ingen total endring i konsentrasjon hos pasienter med temporallappsepilepsi. Transportørenes rolle i temporallappsepilepsi er derfor fortsatt uavklart.

For mer informasjon

Kontrakt gruppen for forskerutdanning.

Publisert 4. feb. 2016 09:43 - Sist endret 25. feb. 2016 09:36