Hvordan spise sunt på studentbudsjett

Tips om innkjøp, menyer og oppskrifter for dine første 30 dager som student. 

Foto: Colourbox

Mat og drikke er en forutsetning for trivsel og læring. Tidligere levekårsundersøkelser viser at studenter bruker mesteparten av sine penger på mat og drikke. Men matvalgene som studentene tar er ikke alltid de sunneste, og mye av maten kastes. Da blir det fort dyrt.

Christine Henriksen forsker på ernæring til barn og unge og underviser studenter på 5-årig master i klinisk ernæring.

Her gir hun deg tips på sunn mat som du kan lage på et studentbudsjett.

4 uker på 2000 kroner.

Med et studentbudsjett på under 2000 kroner i måneden kan du lage mye sunn mat.

Slik gjør du.

• Lag en ukesmeny

Lag handleliste

• Kjøp inn basisvarer

• Kjøp inn ferskvarer en gang i uken

Spis sunt og spar penger

Prinsipper for menyforslaget er at det skal være sunt og du skal bruke under 2000 kroner i måneden.

Sunt kosthold kan oppsummeres i fire enkle regler

Spis:
• Regelmessig
• Råvarer som er lite bearbeidet
• Passe mye
• Mest plantebasert

Sunn mat er 2 dager med fisk, 2-3 dager med vegetarmat og 2-3 dager med kjøtt.

Og en porsjon kan lett bli til to middager, sier Christine Henriksen som også råder deg til å spise sammen med noen av og til.

Menyforslag

I bildekarusellen under finner du menyforslag med oppskrifter. Bla deg framover med pilene på sidene midt på bildene.

bilder meny og oppskrifter

Oppskriftene er hentet fra Christines egne oppskrifter, matprat.no, trinesmatblogg.no og veganmisjonen.com

Se også Mathjelpen.no, kliniske ernæringsstudenters egen blogg, for flere oppskrifter og ernæringstips.

Publisert 17. aug. 2016 11:00 - Sist endret 16. aug. 2017 10:31