Forsiden UiO Det medisinske fakultet Institutt for medisinske basalfag
print logo

Aktuelt

Aktuelle saker

  • colourbox-innovasjon-300 Fra forskning til innovasjon 21. mai. 2012

    Synes du av og til at det kan være litt vanskelig å forstå hva all forskning fører til - sånn helt konkret?

  • colourbox-matpyramide-300 Ny matvaretabell 8. mar. 2012

    Hva består en kaffe latte av? Hvor mange karbohydrater er det egentlig i en appelsin? Sjekk svaret i Matvaretabellen.no, som forskere ved Avdeling for ernæringsvitenskap har vært med å utarbeide.

IMB i media

  • Fiber mot kreft 22. mai. 2012

    En gjennomgang av 25 vitenskapelige studier viser at et høyt inntak av fiberrike kornprodukter reduserer risikoen for å bli rammet av kreft i tykktarmen. Tidligere studier har ikke gitt entydige resultater.

    – Det har vært mye oppmerksomhet rundt lavkarbokosthold i mediene i det siste. Med et kosthold rikt på proteiner og fett, er det vanskeligere å ha et høyt inntak av fiber, sier professor Anette Hjartåker.

    Les saken i Hjemmet 22.05.12 (pdf).

  • Fri vilje under press 21. mai. 2012

    Allerede som 14-15 - åring begynte professor Johan F. Storm å tumle med tanker om at vår vilje umulig kan være så fri som vi intuitivt føler den er, siden hjerneprosessene følger naturlovene. Inntil et intervju med Morgenbladet før jul har han mest holdt tankene for seg selv.

    – Jeg er redd slike tanker kan misforstås og svekke ideene om frihet, vilje og ansvar. Det er ikke utelukket at noen vil bruke slike ideer som påskudd for ansvarsfraskrivelse og si: «Det var ikke meg, det var hjernen min som gjorde det». Men det er ikke grunnlag for det, om man forstår dette rett, påpeker Storm.

    Les hele saken på Aftenposten.no 20.05.12.

  • Kaffe forlenger livet 21. mai. 2012

    Folk som drikker to eller flere kopper kaffe om dagen, har mindre risiko for å dø av en rekke alvorlige sykdommer. Det viser en stor studie fra US National Cancer Institute.

    – De gunstige stoffene det finnes mye av i kaffe, er antioksidanter. Det er estimert at rundt halvparten av alle antioksidanter nordmenn konsumerer kommer fra kaffe., sier lege og professor i ernæring Christian A. Drevon.

    Les hele saken i Dagbladet 18.05.12 (pdf).

Arrangementer ved fakultetet

11. sep. 2012 19:00 - 21:00, Aud., Frederik Holsts hus
9. okt. 2012 19:00 - 21:00, Aud, Frederik Holsts Hus, Ullevål
5. nov. 2012 10:00 - 6. nov. 2012 16:30, Thon Hotel Vettre i Asker