Terje Nærland

Researcher - NORMENT part UiO
Norwegian version of this page
Username
Visiting address Oslo Universitetssykehus HF - Ullevål Avdeling for psykoseforskning Bygg 49 0424 OSLO
Postal address OUS, Postboks 4956 Nydalen 0424 OSLO

Publications

  • Høyland, Anne Lise; Øgrim, Geir; Lydersen, Stian; Hope, Sigrun; Engstrøm, Morten; Torske, Tonje; Nærland, Terje & Andreassen, Ole Andreas (2017). Event-Related Potentials in a Cued Go-NoGo Task Associated with Executive Functions in Adolescents with Autism Spectrum Disorder; A Case-Control Study. Frontiers in Neuroscience.  ISSN 1662-4548.  11(393) . doi: https://doi.org/10.3389/fnins.2017.00393 Full text in Research Archive
  • Johannessen, Tor Jarle; Nærland, Terje; Hope, Sigrun; Torske, Tore; Høyland, Anne Lise; Strohmaier, Jana; Heiberg, Arvid; Rietschel, Marcella; Djurovic, Srdjan & Andreassen, Ole Andreas (2017). Parents’ Attitudes toward Clinical Genetic Testing for Autism Spectrum Disorder—Data from a Norwegian Sample. International Journal of Molecular Sciences.  ISSN 1422-0067.  18(5), s 1- 14 . doi: 10.3390/ijms18051078
  • Quintana, Daniel; Westlye, Lars Tjelta; Hope, Sigrun; Nærland, Terje; Elvsåshagen, Torbjørn; Dørum, Erlend Solberg; Rustan, Øyvind; Valstad, Mathias; Rezvaya, Liudmila; Lishaugen, Hanna; Stensønes, Elise; Yaqub, Sheraz; Smerud, Knut T.; Mahmoud, Ramy; Djupesland, Per G. & Andreassen, Ole Andreas (2017). Dose-dependent social-cognitive effects of intranasal oxytocin delivered with novel Breath Powered device in adults with autism spectrum disorder: a randomized placebo-controlled double-blind crossover trial. Translational psychiatry.  ISSN 2158-3188.  e1136(7), s 1- 9 . doi: 10.1038/tp.2017.103
  • Johannessen, Tor Jarle; Nærland, Terje; Bloss, Cinnamon S.; Rietschel, Marcella; Stohmaier, Jana; Gjevik, Elen; Heiberg, Arvid; Djurovic, Srdjan & Andreassen, Ole Andreas (2016). Parents' attitudes toward genetic research in autism spectrum disorder. Psychiatric Genetics.  ISSN 0955-8829.  26(2), s 74- 80 . doi: 10.1097/YPG.0000000000000121
  • Kalandadze, Tamar; Norbury, Courtenay; Nærland, Terje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Figurative language comprehension in individuals with autism spectrum disorder: A meta-analytic review. Autism.  ISSN 1362-3613. . doi: 10.1177/1362361316668652
  • Nærland, Terje; Bakke, Kristin Andersen; Storvik, Sylvi; Warner, Georgina & Howlin, Patricia (2016). Age and gender-related differences in emotional and behavioural problems and autistic features in children and adolescents with Down syndrome: a survey-based study of 674 individuals. Journal of Intellectual Disability Research.  ISSN 0964-2633. . doi: 10.1111/jir.12342
  • Solbakken, Gro; Ørstavik, Kristin; Hagen, Tormod; Dietrichs, Espen & Nærland, Terje (2016). Major involvement of trunk muscles in myotonic dystrophy type 1. Acta Neurologica Scandinavica.  ISSN 0001-6314.  134, s 463- 473 . doi: 10.1111/ane.12565
  • Aasen, Gro Elisabeth & Nærland, Terje (2014). Enhancing activity by means of tactile symbols: A study of a heterogeneous group of pupils with congenital blindness, intellectual disability and autism spectrum disorder. Journal of Intellectual Disabilities.  ISSN 1744-6295.  18(1), s 61- 75 . doi: 10.1177/1744629514522142
  • Aasen, Gro Elisabeth & Nærland, Terje (2014). Observing the use of tactile schedules. Journal of Intellectual Disabilities.  ISSN 1744-6295.  18(4), s 315- 336 . doi: 10.1177/1744629514544073
  • Nærland, Terje (2011). Evaluating dialogue competence in naturally occurring child-child interactions. Early Child Development and Care.  ISSN 0300-4430.  181(5), s 691- 705
  • Nærland, Terje (2011). Language Competence and Social Focus among Preschool Children. Early Child Development and Care.  ISSN 0300-4430.  181(5), s 599- 612
  • Nærland, Terje & Martinsen, Harald (2011). Child-child interactions and positive social focus among preschool children. Early Child Development and Care.  ISSN 0300-4430.  181(3), s 361- 370
  • Martinsen, Harald; Nærland, Terje & Vereijken, Beatrix (2010). Observation-based descriptions of social status in the pre-school. Early Child Development and Care.  ISSN 0300-4430.  180(9), s 1231- 1241 . doi: 10.1080/03004430902943975
  • Martinsen, Harald; Nærland, Terje & Tetzchner, Stephen von (2007). Språk - mening og bruk, I: Harald Martinsen & Stephen von Tetzchner (red.),  Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-33760-2.  Kapittel 2.  s 39 - 73
  • Tellevik, Jon Magne; Martinsen, Harald; Nærland, Terje & Tetzchner, Stephen von (2007). Språk og forståelse hos mennesker med Asperger-syndrom, I: Harald Martinsen & Stephen von Tetzchner (red.),  Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-33760-2.  Kapittel 7.  s 159 - 191
  • Tetzchner, Stephen von; Hoftun, Marit; Martinsen, Harald; Nærland, Terje & Steindal, Kari (2007). Figurativt språk, I: Harald Martinsen & Stephen von Tetzchner (red.),  Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-33760-2.  Kapittel 3.  s 75 - 97
  • Nærland, Terje & Wigaard, Olav (2006). Evaluering av habiliteringsarbeid ved hjelp av logganalyse, I: Stephen von Tetzchner; Elisabeth Grindheim; Jarle Johannessen; Dag Smørvik & Vegard Ytterland (red.),  Biologiske forutsetninger for kulturalisering. Festskrift til Harald Martinsen på 60-årsdagen, 6. juni 2006.  Autismeforeningen i Norge og Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.  ISBN 82-569-2332-6.  Kap.15.  s 209 - 219

View all works in Cristin

  • Martinsen, Harald; Storvik, Sylvi; Kleven, Ellen; Nærland, Terje; Hildebrand, Katrine B. & Olsen, Kathrin (2016). Mennesker med autismespekterforstyrrelser (ASD): utfordringer i tiltak og behandling. Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205481916.  252 s.
  • Martinsen, Harald; Nærland, Terje & Tetzchner, Stephen von (2015). Språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelse: Prinsipper for opplæring og tilrettelegging, Annen utgave. Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-48986-8.  290 s.
  • Martinsen, Harald & Nærland, Terje (2009). Sosial utvikling i førskolealder Vennskap, konflikter og kommunikasjon i barnehagen. Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205395398.
  • Tellevik, Jon Magne; Nærland, Terje & Martinsen, Harald (2006). Individuelt & tilrettelagt. Arbeidsredskap for individuell plan og individuell opplæringsplan. Autismeenheten - Nasjonalt kompetansesenter for autismespekterforstyrrelser.  ISBN 82-92793-00-3.  126 s.
  • Martinsen, Harald; Nærland, Terje; Steindal, Kari & Tetzchner, Stephen von (2006). Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet. Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-33759-6.  343 s.

View all works in Cristin

  • Bakke, Kristin Andersen & Nærland, Terje (2016). The concept of rarenss; aetiology vs. diagnosis in developmental disorders.
  • Bakke, Kristin Andersen; Kanavin, Øivind J. & Nærland, Terje (2015). Angelman syndrome: Epilepsy and abnormal development.
  • Nærland, Terje; Dahl Eikeland, Torunn; Hagen, Tormod & Solbakken, Gro (2014). Behavioural phenotype of the classic adult type of Myotonic Dystrophy.
  • Nærland, Terje; Warner, Georgina; Storvik, Sylvi & Howlin, Patricia (2014). Age related differences in Hyperactivity/inattention and Peer Problems/ASD among individuals with Down Syndrome..
  • Solbakken, Gro; Dahl Eikeland, Torunn; Hagen, Tormod & Nærland, Terje (2014). GENDER DIFFERENCES IN PREDICTORS FOR SOCIAL NETWORK AND QUALITY OF LIFE IN DM1 PATIENTS.
  • Solbakken, Gro; Hagen, Tormod; Dahl Eikeland, Torunn & Nærland, Terje (2014). DM1 AND GENDER; HOW CTG EXPANSION AFFECT MEN AND WOMEN DIFFERENTLY.
  • Solbakken, Gro; Hagen, Tormod; Torunn, Dahl Eikeland & Nærland, Terje (2014). DIRECTION OF PROGRESSION OF MOTOR IMPAIRMENT IN DM1 PATIENTS; RELATION TO CTG EXPANSION.
  • Storvik, Sylvi; Grindheim, Elisabeth & Nærland, Terje (2014). Availiability and Use of AAC and Social Comunicative Competence in Children with Down Syndrome.
  • Nilsson, Karin Brita & Nærland, Terje (2012). Genetic syndromes and ASD.
  • Nærland, Terje; Hoem, Bjørg S & Andersen, Monica (2012). Structure-dependency among individuals with CdLS.
  • Nærland, Terje; Nilsson, Karin Brita; Benan, Nina; Hildebrand, Katrine B. & Storvik, Sylvi (2012). Increased Prevalence of Performance Problem among Individuals with Genetic Syndromes and Autism Spectrum Disorders.
  • Nærland, Terje (2011). Social Status and Communicative Competence in Preschool Years; An Observation Based Approach.
  • Nærland, Terje; Hildebrand, Katrine B.; Martinsen, Harald & Storvik, Sylvi (2010). Focus related performance problems among persons with autism spectrum disorder and genetic syndromes. Journal of Intellectual Disability Research.  ISSN 0964-2633.  54, s 888- 888
  • Nærland, Terje; Hildebrand, Katrine B.; Storvik, Sylvi & Martinsen, Harald (2010). Focus related performance problems (FRPP) among persons with ASD and genetic syndromes.
  • Nærland, Terje & Nilsson, Karin Brita (2010). Temperamental and behavioural characteristics of individuals with the co-morbid condition of Tuberous sclerosis and ASD.
  • Nærland, Terje & Storvik, Sylvi (2009). Communicative abilities and behavioural and emotional problems in persons with comorbid diagnoses of Down syndrome and autism.
  • Helverschou, Sissel Berge; Hjelle, Hanne; Nærland, Terje & Steindal, Kari (2007). Sosiale problemer hos barn med Asperger syndrom., I: Harald Martinsen & Stephen von Tetzchner (red.),  Barn og ungdom med asberger-syndrom: Perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-33760-2.  Kapittel 9.  s 227 - 254
  • Helverschou, Sissel Berge; MARTINSEN, HARALD; Nærland, Terje & Steindal, Kari (2007). Sårbarhet og risiko for skjevutvikling, tilpasningsproblemer og psykiske vansker hos mennesker med Asperger syndrom, I: Harald Martinsen & Stephen von Tetzchner (red.),  Barn og ungdom med asberger-syndrom: Perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-33760-2.  Kapittel 12.  s 305 - 333
  • Nærland, Terje (2007). Når barnebarnet med autisme kommer på besøk.
  • Nærland, Terje; Johannesen, Tor Jarle; Martinsen, Harald & Tellevik, Jon Magne (2007). Dimensions of capabilities in school activities.
  • Nærland, Terje; Johannessen, Jarle; Tellevik, Jon Magne & Martinsen, Harald (2007). Brukerprosjektenes bidrag til forskningsarbeidet.
  • Nærland, Terje; Johannessen, Jarle; Tellevik, Jon Magne & Martinsen, Harald (2007). Habtool-an instrument for activity-based planning of services to persons challenged with Asperger syndrome.
  • Nærland, Terje; Tellevik, Jon Magne; Martinsen, Harald; Johannessen, Jarle & Steindal, Kari (2007). Dimensions of capabilities in school activities.
  • Nærland, Terje; Tellevik, Jon Magne; Martinsen, Harald; Johannessen, Jarle & Steindal, Kari (2007). Dimensions of capabilities in school-activities. Comparing pupils with Asperger syndrome with their peers.
  • Nærland, Terje; Tellevik, Jon Magne; Martinsen, Harald; Johannessen, Jarle & Steindal, Kari (2007). Habtool-an instrument for activity-based planning of services to persons challenged with Asperger syndrome.
  • Storvik, Sylvi & Nærland, Terje (2007). Down Syndrome and Autism. Clinical features and implications for intervention.
  • Storvik, Sylvi & Nærland, Terje (2007). Down Syndrome and Autism. Clinical features and implications for intervention.
  • Tellevik, Jon Magne; Martinsen, Harald; Nærland, Terje; Johannessen, Jarle & Steindal, Kari (2007). Activities and Participation in Activities when not being at school: Comparing Children and Youth with and without Asperger syndrome in Mainstream School.
  • Tellevik, Jon Magne; Martinsen, Harald; Nærland, Terje; Johannessen, Jarle & Steindal, Kari (2007). Participation in activities for children and youth with and without Asperger syndrome in mainstream school.
  • Martinsen, Harald; Bakken, Trine Lise; Helverschou, Sissel Berge & Nærland, Terje (2006). Psykiske lidelser hos mennesker med psykisk utviklingshemming. 1: Den organisatoriske utfordringen. SOR rapport.  ISSN 1500-8657.  (1), s 4- 20
  • Martinsen, Harald; Bakken, Trine Lise; Helverschou, Sissel Berge & Nærland, Terje (2006). Psykiske lidelser hos mennesker med utviklingshemming. 2: De faglige utfordringene. SOR rapport.  ISSN 1500-8657.  (4), s 4- 22
  • Nærland, Terje (2006). Asperger syndrom i skolen; forståelsesvansker, belastninger og pedagogisk tilrettelegging.
  • Nærland, Terje (2005). Utredning til individuell plan.
  • Steindal, Kari & Nærland, Terje (2005). Assesment of metaphor comprehension. Comparing normally developing children, recently immigrated adults and individuals with Asperger syndrome.
  • Tellevik, Jon Magne & Nærland, Terje (2004). Hvordan arbeide tiltaksrettet med mennesker med særskilte behov - bruk av Individuell plan og Individuell opplæringsplan.
  • Nærland, Terje; Wigaard, Olav; Kirkebøen, Ane; Tollefsen, Marit; Martinsen, Harald & Storvik, Sylvi (2003). Verktøykassen. Habiliteringsarbeid for barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser i Buskerud.
  • Nærland, Terje (2000). Hva er Asperger syndrom.

View all works in Cristin

Published July 4, 2012 11:31 AM

Research groups