Disputas: Trond Bach

Cand.scient. Trond Bach ved Avdeling for cellebiologi, Institutt for kreftforskning, Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): "Sequestration of newly replicated origins in Escherichia coli"

1. Professor Elliot Crooke, Dept. of biochemistry and molecular biology, Georgetown University Medical Center, Washington DC, USA
  2. Professor Reidun Sirevåg, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo, Norge
  3. Førsteamanuensis Arne Klungland, Institutt for mikrobiologi, Rikshospitalet, Oslo, Norge

I denne avhandlingen har vi undersøkt hvordan kopieringen av arvematerialet reguleres i celler som vokser og deler seg i to like store datterceller. Vi har brukt bakterien, Escherichia coli, som modellsystem. Arvematerialet (DNA) i E. coli er organisert i ett kromosom og kopieringen (replikasjonen) av denne starter på et bestemt sted, kalt replikasjons-origo. Nylaget DNA gjenkjennes i cellen og bindes og organiseres av proteinet SeqA. Vi har vist at binding av SeqA til nylig replikerte origo er nødvendig for å forhindre start av ekstra kopieringsrunder av kromosomet. Under celledelingen må hver av dattercellene få en kromosomkopi. SeqA viste seg også å være involvert i riktig separasjon av de to kromosomkopiene og dette påvirket når celledelingen inntraff. E. coli cellene er enkle å studere. Fundamentale prosesser som syntese av DNA og proteiner, og deres regulering, er svært like i E. coli og høyere organismer. Informasjonen fra denne forskningen er derfor også nyttig for forståelsen av vekstmønsteret til andre celler (f. eks. humane celler).

For mer informasjon, kontakt Sigrid Bergseng.

Publisert 26. jan. 2007 12:05 - Sist endret 19. sep. 2007 12:56