Disputas: Brynjar Fure

Cand.med. Brynjar Fure ved vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Improving the diagnostic and prognostic accuracy in acute ischemic stroke

1. opponent: Docent med.dr. Bodil Lernfelt, Göteborgs universitet, Sahlgrenska akademin, Avd för samhällsmedicin och folkhälsa
2. opponent: Førsteamanuensis dr.med. Bent Indredavik, Institutt for nevromedisin,
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Helge Nordal, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

TITTEL: Diagnostikk ved akutt hjerneslag

Lege og forsker Brynjar Fure har vist at skjulte symptomer er svært vanlige selv ved lettere hjerneslag. Slike symptomer kan medføre redusert evne til planlegging og gjennomføring av dagliglivets gjøremål. Selv om disse symptomene ikke umiddelbart er synlige for omgivelsene, kan de kan være svært handikappende for pasienten. For å kunne tilby riktig hjelp og oppfølging, er det viktig at skjulte symptomer påvises allerede i akuttfasen av hjerneslag.

I sin avhandling ”Improving the diagnostic and prognostic accuracy in acute ischemic stroke” har Brynjar Fure og medarbeidere også vist at angstsymptomer er vanlige i akuttstadiet i av slag. Angstsymptomer er plagsomme for pasienten men det er foreløpig uvisst hvilken betydning disse symptomene har for pasientens prognose på lengre sikt.

For øvrig har studien vurdert hjertepåvirkning ved akutt slag, og dessuten sett nærmere på hvilken type av hjerte-kar sykdom som ligger bak hjerneslaget hos den enkelte pasient. Sistnevnte er svært viktig når en skal velge riktig behandling for å forhindre at nytt hjerneslag oppstår.

Studien omfatter totalt 279 pasienter med akutt hjerneinfarkt i perioden 2000 – 2002. Avhandlingen utgår fra Nevrologisk avdeling, Akershus universitetssykehus og Geriatrisk avdeling, Ullevål universitetssykehus.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 13:02