Disputas: Silje Ugland Lauvrak

Cand. scient. Silje Ugland Lauvrak ved Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Endocytosis and intracellular transport of ricin and Shiga toxin

1. opponent: Professor Paul Luzio, Cambridge Institute of Medical Research, Addenbrookes Hospital, Cambridge

2. opponent: Professor Trond Berg, Avdeling for molelylær cellebiologi, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Anne Carine Østvold, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

En rekke planter og bakterier produserer giftige proteiner (toksiner) som kan gå inn i og drepe celler ved å blokkere viktige cellulære prosesser. Fordi et toksin generelt ikke kan krysse celle-overflaten direkte, benytter det seg av cellens eget opptaks- og transport-system for å nå sitt mål inne i cellen. Toksiner har derfor blitt nyttige verktøy for å studere de ulike opptaks-mekanismer og transportveier som eksisterer i forskjellige celle-typer, og økt kunnskap om disse transportveiene er svært viktig da forandringer i dem kan gi alvorlige sykdommer, som for eksempel kreft. Mer kunnskap om toksiners cellulære transport er også viktig for å kunne utvikle medisiner og behandle toksin-induserte sykdommer. I denne avhandlingen har vi studert opptaks-mekanismer og transportveier som plante-toksinet ricin og bakterie-toksinet Shiga toxin benytter, og vi har spesifikt undersøkt hvilke proteiner/molekyler som regulerer disse. Resultatene viser blant annet at økt kalsium-konsentrasjon inne i cellen stimulerer transporten av ricin. Videre fant vi at Shiga toxin kan regulere sitt eget opptak, og at det skjer ved at toksinet induserer signaler inne i cellen.

For mer informasjon, kontakt Guro Frostestad.

Publisert 26. jan. 2007 12:05 - Sist endret 19. sep. 2007 13:08