Disputas: Ellen Ruud

Cand.med. Ellen Ruud ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): ”Central line-associated venous thromboembolism in children with cancer – prevalence, prevention and outcome”

Overlege ph.d. Stefan Söderhäll, barncancerenheten, Astrid Lindgrens barnsjukhus, Stockholm, Sverige
Professor John-Bjarne Hansen, Hematologisk seksjon, Universitetssykehuset Nord-Norge
Professor Karen Helene Ørstavik, Avdeling for medisinsk genetikk, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
Settemedlem for prøveforelesningen: professor Tore G. Abrahamsen, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Sannsynligheten for overlevelse hos barn med kreft er betydelig bedret de siste årene på grunn av økende intensitet i behandlingen, men samtidig har for faren for komplikasjoner tiltatt. I våre studier har vi kartlagt forekomst, forløp, forebygging og følger av blodpropp som komplikasjon til behandling av kreftsyke barn. Våre resultater viser at blodpropp er hyppig hos kreftsyke barn, og de fleste tilfeller er forårsaket av sentrale venekatetre (CVK). CVK er et elastisk plastrør som legges inn i en av pasientens største blodårer med den hensikt å redusere ubehaget. Fremmedlegemet (CVK) er et konstant irritasjonsmoment i blodbanen og provoserer kroppen til blodlevring. Våre undersøkelser viste at rundt 40 % av de kreftsyke barna utviklet blodpropp, men barna hadde sjelden symptomer og ofte forsvant blodproppen av seg selv uten behandling. I en etter-undersøkelse av tidligere kreftsyke barn fant vi høy forekomst av rester etter CVK-assosiert blodpropp ved ultralyd, men sjelden kliniske tegn eller funn forenlig med gjennomgått blodpropp. Dette til tross for at enkelte hadde utviklet så alvorlig blodpropp at årene var gått tett der CVK hadde ligget.Vår studie på forebygging av CVK-assosiert blodpropp med ”blodfortynnende” Marevan i lave doser hos 62 barn med nyoppdaget kreft viste at denne behandlingen var trygg, men ga ikke ønsket effekt. Lavdosert marevan beskyttet ikke mot CVK-assosiert blodpropp. I en annen studie viste vi at cellegiftbehandling kan øke faren for blodpropp ytterligere. Vi så at cellegiften Asparaginase reduserte kroppens eget beskyttelsessystem mot blodpropp. En av de viktigste beskyttelsesfaktorene, antitrombin, fikk redusert effekt under asparaginase-behandlingen, og fall i antitrombinaktivitet var forbundet med forekomst av blodpropp. Vi konkluderer med at blodpropp er hyppig hos kreftsyke barn, men tilstanden gir lite plager og er for de fleste barna sjelden forbundet med fare. Men enkelte kan utvikle alvorlig blodpropp, og en framtidig utfordring vil bli å finne metoder som kan identifisere mindretallet som vil utvikle symptomer og plager forbundet med CVK-assosiert blodpropp.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 10:09