Disputas: Anna Polec

Cand.scient. Anna Polec ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for ph.d. (philosophiae doctor): Peri-ovulatory tissue reorganization in the human ovary.

• 1. opponent: Professor Mats Brännström, Gynekologi och reproduktionsmedicin, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg, Sverige
  • 2. opponent: Professor Claus Yding Andersen,  Fertilitetsklinikken, Laboratory of Reproductive Biology, Rigshospitalet, København, Danmark
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Bente Halvorsen, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Erik Qvigstad, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Peter Fedorcsák, Kvinne- og barneklinikken, Oslo universitetssykehus HF

Dannelsen av eggstokkens gule legeme involverer leukocyttinfiltrasjon og blodkardannelse, som kanskje forutsetter en kommunikasjonen mellom ovariale granulosa-lutein (GL) celler og leukocyttene. Vi studerte samspillet mellom GL celler og leukocytter og hvordan denne interaksjonen stimulerer rekruttering av leukocytter i dannelsen av det gule legemet. Vi undersøkte også hypotesen om hvorvidt kontakten mellom GL-celler og leukocytter påvirker endotelcellefunksjon og angiogenese (nydanning av blodkar) in vitro. I disse studiene brukte vi en modell bestående av GL-celler isolert fra humane ovariale follikler og leukocytter. Våre hovedfunn var at GL-celler og monocytter aktiverer hverandre, noe som resulterer i økt utskillelse av cytokiner. Vi har funnet at interleukin-8 (IL-8), som initialt syntetiseres og skilles ut fra GL-celler, aktiverer monocytter slik at begge celletyper skiller ut økte mengder IL-8. IL-8 øker migrasjon av leukocytter, og celle-celle interaksjonen stimulerer også cellene til å lage stoffer som stimulerer angiogenese. Celle-celle interaksjon regulerer også reorganisering av vev i den periovulatoriske follikkelen. MMP enzymer, som er matrix-degradende proteaser i forbindelse med follikkelutvikling og ovulasjon, sekreteres av ovariale leukocytter, mens GL celler skiller ut MMP inhibitorer TIMPs. Forholdet mellom MMP and TIMP aktivering antas å spille en viktig rolle i dannelsen av det gule legemet.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. des. 2011 11:39 - Sist endret 17. jan. 2013 15:29