Prøveforelesning
Bedømmelseskomité
- 1. opponent: professor Egbert Herting, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Lübeck, Lübeck, Tyskland.
- 2. oppponent: professor Knut Asbjørn Øymar, Klinisk institutt II, Universitetet i Bergen, Bergen, Norge.
- 3. medlem av bedømmelseskomiteen: førsteamanuensis Signe Søvik, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo.
Disputasleder
Professor Jo Kramer-Johansen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo.
Veiledere
Professor Britt Nakstad, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo.
Professor Ola Didrik Saugstad, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo.
Sammendrag
Så mange som 10% av alle nyfødte har behov for gjenoppliving etter fødsel, de fleste av dem trenger kun enkel pustehjelp mens noen få har behov for hjertekompresjoner og medisiner. God gjenoppliving er av stor betydning for hvordan det går med dem senere i livet. Effektiv pustehjelp er det aller viktigste tiltaket hvis et nyfødt barn trenger gjenoppliving. I retningslinjer for gjenoppliving av nyfødte er det anbefalt at man skal gi pustehjelp i 30 sekunder før man starter hjertekompresjoner og det er anbefalt 3 kompresjoner for hver innblåsning (3:1). Lege Ingrid Dannevig og medarbeidere har i en modell med nyfødte griser sett på alternative gjenopplivingsmetoder og målt skademarkører i sentralnervesystemet og i lunge. Ut i fra mengden av skademarkører har de funnet at det kan være gunstig for hjerne og lunge å gi bare pustehjelp over noe lengre tid enn tidligere antatt før man starter med hjertekompresjonene. De har også vist at forholdet mellom innblåsninger og hjertekompresjoner kan varieres innen gitte rammer med like godt resultat. Videre viste gruppen at gjenoppliving med romluft etter hjertestans er like effektivt som ved bruk av oksygentilskudd.
Resultatene fra denne forskningen kan ha betydning for utvikling av bedre retningslinjer for gjenoppliving av nyfødte barn.
Kontakt
For mer informasjon, kontakt Gruppe for forskerutdanning