4. nasjonale konferanse i Dialektisk atferdsterapi (DBT): Fra barn til voksen

Faglig program

Professor Alan Fruzzetti vil gi en innføring i tilpasninger av DBT for familier som har et medlem med ustabil personlighetsforstyrrelse samt gi en innføring i hvordan bruke DBT i parterapi. Fruzzettis arbeid har særlig fokusert på forholdet mellom alvorlig psykopatologi og mellommenneskelige prosesser, herunder par- og familieinteraksjoner, partnervold, terapeut-klientrelasjonen og hvordan disse påvirkes av emosjonell dysregulering.

På konferansens andre dag vil amanuensis Francheska Perepletchikova forelese om sitt nybrottsarbeid med DBT tilpasset for barn (Y-DBT).

Siste del av konferansen vil bestå av klinisk relevante parallellsesjoner fra DBT- miljøene i Norge:

Parallellsesjonene starter onsdag 14. september, kl. 12.30. Du kan velge èn av tre parallelle sesjoner med korte presentasjoner fra norske fagfolk som innledning til diskusjoner. Alle deltakere inviteres til å delta aktivt med erfaringer og synspunkter på temaene som tas opp.

1. Ferdighetsgruppen i DBT – den avgjørende brikken? Erfaringer fra klinikk. Innledere: Psykologspesialist Tone Enge Bertelsen fra Oslo universitetssykehus (OUS) og DBT-terapeut Tone Lill Trovatn fra Sørlandet sykehus.

2. DBT i samarbeid med barnevern Erfaringer med behandlingstrengende ungdom med bo- og omsorgsbehov. Innledere: Psykologspesialist Henriette Hustadnes og psykolog Kristoffer Ødegård, begge fra Vestre Viken. I tillegg, psykologspesialist Marthe Stornes og spesialmiljøterapeut Tone-Elisabeth Hansen, begge fra St.Olavs hospital.

3. DBT til de aller dårligste? Pasienter med svært alvorlig selvdestruktiv atferd og stort funksjonsfall – utfordringer og muligheter. Avdelingsleder og psykiater Petter Bugge fra OUS, spesialist i barne- og ungdomspsykiatri Ruth-Kari Ramleth (NSSF/OUS) og psykologspesialist/forsker Fredrik A. Walby (NSSF), innleder til diskusjon.

Sosialt program

Tirsdag 13. september kl. 18:00 blir det konferansemiddag på Lille Herbern. Her får du en unik mulighet til å oppleve Oslofjorden fra sitt beste, vi disponerer egen båt som transporterer oss fra Operaen til restauranten Lille Herbern. Restauranten har vi for oss selv og på programmet står grillbuffet og sosialt samvær. Dette blir en opplevelse av rang på en av Oslos skjulte perler, les om stedet på www.lilleherbern.no. Deltakelse på middagen koster kr 800 og inkluderer transport, mat og drikke.

Praktisk informasjon:

• Få rabatt på overnatting på konferansehotellet Royal Christiania: Enkeltrom: 1294,- fra 13.09-14.09, Dobbeltrom: 1494,- fra 13.09-14.09. Kunden booker med referansenummer 534652 til conference.cl.christiania@choice.no
  • Norsk psykologforening her godkjent konferansen som 14 timers vedlikeholdsaktivitet.
  • Norsk sykepleierforbund har godkjent konferansen som meritterende med totalt 14 timer. Dette kan brukes i henhold til kurstimekravet i NSFs godkjenningsordningen klinisk spesialist i sykepleie/ spesialsykepleie.
  • Den norske legeforening har godkjent konferansen med følgende: Psykiatri: godkjennes med 16 timer for spesialistenes etterutdanning.
    Barne- og ungdomspsykiatri: godkjennes med 16 timer for spesialistenes etterutdanning.
  • Konferansedeltakelse over to dager, inkludert kaffe/te og lunsj, kr 4300. Faktura blir tilsendt i forkant av konferansen.

Send gjerne mail til utdanningskoordinator Ina Bekkevold om du har spørsmål.

- Meld deg på konferansen her

- Se og print ut programmet

- Se og print ut flyer for konferansen

Publisert 1. juli 2016 17:29 - Sist endret 5. juli 2016 11:41