Trefflisten forandres raskt ettersom nye artikler blir publisert, men så mange online oppslag rett etter publisering er ikke hverdagskost. Det tyder på at temaet fanger interesse. Studien handler om helsepersonells forhold til selvhjelpsgrupper i rusfeltet. Forskning på brukerperspektiver i behandlingen er et spennende forskningsfelt som vi mener fortjener større oppmerksomhet også i Norge, sier John-Kåre Vederhus (Avd. for rus- og avhengighetsbehandling, Sørlandet Sykehus) og Thomas Clausen, SERAF. Ikke minst siden ”Opptrappingsplanen for Psykisk Helse” angir det som et satsningsområde og at det er nedfelt i ”Nasjonal Plan for selvhjelp”.
Artikkelen er publisert “open access” og finnes fritt tilgjengelig her:
Kort oppsummering av funnene i artikkelen:
- De ansatte i rusfeltet (i de 5 fylkene i gamle Helse Sør) har generelt en positiv holdning til de 12-trinnsbaserte selvhjelpsgruppene (Anonyme Alkoholikere (AA) og Anonyme Narkomane (NA).
- Kunnskapen om gruppene er imidlertid begrenset
- Kun 15 % av pasientene ble aktivt motivert til å delta i slike grupper. I forhold til anbefaling i internasjonal forskning basert på forskning om nytten av deltagelse, er dette svært lavt (se kunnskapsoppsummering i Tidsskrift for Norsk Psykologforening)
- De ansatte anså halvparten av pasientene for å "passe til" å gå i AA/NA og være aktuelle for deltagelse. Av disse igjen ble bare 1/3 aktivt motivert til å delta. Det er derfor et betydelig potensial for forbedring.
- Høyere kunnskap og mer positiv holdning var assosiert med høyere "henvisning" til gruppene
- Med bakgrunn i "Nasjonal Plan for selvhjelp" (SH-dir, 2004) vil en naturlig implikasjon av funnene være å utvikle strategier for å øke "henvisnings"-raten til 12-trinnsgruppene, slik at flere av pasientene kan få mulighet til å bli kjent med og få støtte av denne selvhjelpsressursen. Slike strategier kan inkludere tiltak for å øke kunnskapen hos de ansatte om 12-trinnsgruppene, sterkere faglig fokus og anbefaling om temaet på avdelingsnivå og mer forskning om hvordan vi i praksis kan øke deltagelsen m.v.