Amming reduserer behovet for behandling av abstinenser for nyfødte som har vært utsatt for LAR-medikament i svangerskapet

SERAF-stipendiat Gabrielle Welle-Strand med kollegaer publiserte nylig en artikkel i Acta Pediatrica om amming og neonatale abstinenser (NAS).

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Resultatene viser at 77 prosent av kvinnene i LAR som får barn begynner å amme, men relativt mange slutter etter kort tid.

Barn som har vært eksponert for metadon i svangerskapet, trenger sjeldnere morfinnedtrapping for abstinenser etter fødselen HVIS MOR AMMER; 53 % mot 80 %.

En slik reduksjon finner vi ikke for AMMEDE barn som er eksponert for buprenorfin i svangerskapet, muligens fordi denne gruppen er for liten i undersøkelsen. Ammede barn som er eksponert for LAR-medikament i svangerskapet trenger kortere behandling med morfin etter fødselen enn barn som ikke ammes; 29 dager mot 47 dagers behandling.

Studien omfatter 124 kvinner i LAR som fikk barn fra 1999-2009 i hele Norge og deres barn.

Link til artikkel:
Breastfeeding reduces the need for withdrawal treatment in opioid-exposed infants.
Welle-Strand GK et al. Acta Pædiatrica DOI: 10.1111/apa.12378

Publisert 7. okt. 2013 15:52 - Sist endret 9. okt. 2013 10:38