Prinsipper for tilfriskning fra rusavhengighet: to artikler fra SERAF om betingelser for selvråde og sosial støtte

SERAF-forsker Ayna Johansen har nylig publisert to artikler i tidsskriftene Inquiry og BMC Psychiatry

Artikkel i Inquiry: "Constructing a Theory and Evidence-Based Approach to Promote and Evaluate Autonomy in Addiction".

I denne artikkelen bygges det en modell for å vurdere selvråde hos personer med ruslidelser. Vi gir en oversikt over forskning på motivasjon og fornektelse og foreslår at disse begrepene erstattes med ikke-stigmatiserende og autonomi-støttende begreper i behandling av rusavhengige.

Vi presenterer tre hovedfaktorer involvert i en relasjonell selvråde-modell, og illustrerer modellen med bruk av to kasus av heroinavhengige personer.

Vi konkluderer med at et utviklings- eller vekstperspektiv er nødvendig for å vurdere fungering hos personer med ruslidelser, og vi gjør forslag til utredning.

Artikkelen er resultat av et samarbeid med Edmund Henden ved Senter for Profesjonsstudier ved HiOA, og Forskningen har fått tilskudd fra Helsedirektoratet, samt KORFOR i Stavanger, som er et kompetansesenter med tilhørighet til Stavanger Universitetssykehus

Les hele artikkelen her

Artikkelen i BMC Psychiatry: "Practical support aids addiction recovery: the positive identity model of change".

Hensikten med studien var å utvikle en modell for tilfriskning ved å undersøke den sosiale motivasjonen hos personer med ruslidelser gjennom longitudinell oppfølging av ikke-profesjonelle støttekontakter.

Ineffektiv støtte var synlig i relasjoner hvor det manglet en uttrykt målsetting, og med høy grad av emosjonell bekreftelse og liten grad av praktisk støtte. Effektiv støtte bar preg av at støttekontakten var oppmerksom på maktubalanse, og personen med misbruk kom i posisjon for å bli til hjelp for andre.

Funnene forståes best som en positiv-identitetsmodell for tilfriskning, indikert av søken etter å utvikle ferdigheter relevant for et ikke-misbrukende personlig prosjekt, og fasilitert av kontinuerlig praktisk støtte. Denne støtteformen bidro til å skape situasjoner hvor en reversing av roller var mulig, og økt selvfølelse hos misbrukeren oppstod som resultat.

Sosiale støtteprogrammer bør baseres på en positiv-identitis modell for tilfriskning som muliggjør konstruksjonen av en livsbærekraftig identitet.

Forskningen er gjort i samarbeid med Blå Kors Øst som har bidratt i datainnsamlingen.

Les hele artikkelen her

Publisert 2. sep. 2013 11:09 - Sist endret 27. apr. 2018 11:36