Aktuelle saker 2018

Publisert 28. des. 2018 13:02

Når 2018 går mot slutten ønsker vi å lage en liten oppsummering over noe av aktiviteten som har foregått på SERAF dette året. Året markerer dessuten 10 år siden SERAF startet opp. Vi arrangerte derfor et eget arrangement som tok for seg noe av det SERAF har bidratt med gjennom disse årene.

Publisert 21. des. 2018 13:37

SERAF-forskerne Anne Bukten og Thomas Clausen, som har kombinerte stillinger ved henholdsvis OUS (klinikk PHA) og Sørlandet Sykehus, har mottatt hver sin prosjektbevilgning fra Helse Sør-Øst for 2019 og 3 år fremover.

Publisert 6. nov. 2018 09:30

Mandag 12. november forsvarer MD Siv Merete Myra sin avhandling for graden philosophiae doctor: Pregnant substance abusers and their therapists in compulsory and voluntary treatment. A qualitative study: Intergenerational learning, attachment processes and the wish for a normal life.

Publisert 2. nov. 2018 13:53

I hvilken grad påvirker ensomhet i etterkant av behandling for alkoholmisbruk sjansen for å unngå tilbakefall? Dette er ett av spørsmålene tatt opp av SERAF-forsker Ley Muller sammen med kollegaer fra Syddansk Univeristet i en ny kvalitativ artikkel publisert i Alcoholism Treatment Quarterly.

Publisert 28. sep. 2018 14:27

De senere årene her vi sett en tendens i Norge med økt bruk av forskrevne sterke opioder, i tillegg til mer bruk av opioidet tramadol. Norge er nå det landet med flest brukere av reseptbelagte opioder i Skandinavia.

Publisert 10. sep. 2018 10:44

Tirsdag 11. september forsvarer MA Eli Marie Wiig sin avhandling for graden philosophiae doctor: Substance dependent women becoming mothers – breaking the intergenerational transference of substance use disorders.

Publisert 30. aug. 2018 14:00

I underkant av 300 personer dør hvert år i Norge som følge av overdoser. Kan vi gjøre noe annerledes for å forebygge overdoser? Det var tema for seminaret SERAF arrangerte under Arendalsuka 2018.

Publisert 28. aug. 2018 09:20

Fredag 7. september forsvarer Cand.psychol. Kristine Abel sin avhandling for graden philosophiae doctor: Mental distress and ADHD symptoms among individuals in Opioid Maintenance Treatment.

Publisert 13. aug. 2018 10:09

En ny studie utført av forskere ved SERAF, Folkehelseinstituttet og Universitet i København har sett nærmere på bruken av Tramadol (Nobligan®, Tramadol®) blant den voksne befolkningen i Norge.

Publisert 18. juni 2018 09:35

Torsdag 21. juni forsvarer MSc Kristin Klemmetsby Solli sin avhandling for graden philosophiae doctor: The effectiveness, safety and feasibility of extended-release naltrexone in the treatment of opioid dependence: A 12-month clinical study.

Publisert 12. juni 2018 11:20

Onsdag 20. juni forsvarer M.Phil. Ingeborg Skjærvø sin avhandling for graden philosophiae doctor: Substance use and crime – characteristics of victim and offender roles in a longitudinal study of patients entering substance use treatment.

Publisert 8. juni 2018 14:35

Fredag 8. juni ble statusrapporten for LAR 2017 lansert i et åpent møte på SERAF. Rapporten med tittelen «LAR 20 år - Status, vurderinger og perspektiver» kan lastes ned fra SERAFs nettsider.

Publisert 9. mai 2018 10:48

I en nylig publisert kronikk i Tidsskrift for den norske legeforening oppsummerer forskere fra Sørlandet Sykehus, Universitetet i Agder og SERAF resultater fra et prosjekt om tvangsbehandling av personer med ruslidelse etter helse-og omsorgstjenesteloven.