Frokostseminar: Helsedata – store verdier eller medisinsk overvåkingssamfunn på frammarsj?

Mengden informasjon som finnes om oss i helsetjenesten, og data som vi selv samler inn med kroppssensorer og smarttelefoner, vokser. Hvordan tar vi vare på verdien i dataen uten at det går på bekostning av personvernet? Vi tar debatten med bakgrunn i høstens oppsetning av 1984 på Nationaltheatret.

Frokost fra 07:30 og muligheter for å snakke med innledere og andre deltakere til 09:30. Arrangementet er gratis og åpent for alle, men du må melde deg på i skjemaet nederst på siden.

Banner image
Data fra ulike helseregistre og analyse at materialer i biobanker har stor verdi i forskningssammenheng. Dataene skal bidra til å finne ut hvordan vi bedre kan forebygge, diagnostisere og behandle sykdom. Ved å analysere data fra individ og store grupper kan vi få mer persontilpasset behandling.

Innledninger ved

Professor Ole Andreassen, Det medisinske fakultet, UiO
Han vil snakke om verdien av helsedata for bedre behandling av psykiske lidelser. Han leder Norsk senter for forskning på mentale lidelser (NORMENT) ved UiO og Oslo universitetssykehus. Her er analyse av genetiske, nevrobiologiske og psykologiske faktorer samt miljøfaktorer avgjørende for å forstå de underliggende mekanismene for psykiske lidelser. Han har nylig vært med å utvikle en test for Alzheimers sykdom.

Jurist og stipendiat Heidi Beate Bentzen, Senter for medisinsk etikk og Senter for rettsinformatikk, UiO
Hun jobber med rettslige reguleringen av persontilpasset medisin.

Universitetslektor Gisle Hannemyr, Institutt for informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO
Hannemyr vil snakke om juridiske vs. tekniske betraktninger innen innsamling av helsedata. I tillegg til å være forsker, IT-kommentator og forfatter er han medlem av regjeringens Personvernkommisjon.

Forfatter og journalist Linn Stalsberg er ordstyrer og byr opp til debatt etter korte innledninger.

Vi får også et kulturelt innslag om 1984 – George Orwells framtidsroman fra 1949 – som fortsatt er like aktuell. 1984 settes opp på Torshov, Nationaltheatret i høst.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2017

Du må registrere deg for å delta på arrangementet. Du kan registrer her

For spørsmål kontakt: n.k.torheim@lifescience.uio.no

Publisert 8. sep. 2017 15:26 - Sist endret 5. apr. 2019 06:28