Aktuelle nyheter - Side 3

Publisert 25. mars 2021 14:41

Ved NORMENT jobber 15 forskergrupper med å avdekke hvorfor noen mennesker utvikler alvorlige psykiske lidelser. Her presenterer forskergruppen Biologisk psykiatri sin forskning på sammenhengen mellom biologiske og mentale fenomener.

Publisert 5. mars 2021 13:27

Hva gjør at noen mennesker utvikler schizofreni, og hvilken rolle spiller miljøfaktorer som traumer, kosthold og rusbruk? Torsdag 4. mars inviterte NORMENT til webinar der disse spørsmålene ble belyst med utgangspunkt i ny forskning.

Publisert 22. okt. 2020 18:58

Erik Johnsen, Rune Kroken og kollegaer ved NORMENT har sammenlignet ulike antipsykotiske medikamenter og funnet at det er stor forskjell på hvor godt de fungerer. Resultatene er nylig publisert i det prestisjetunge tidsskriftet Lancet Psychiatry.

Publisert 4. juni 2020 18:45

Oslo universitetssykehus deler hvert halvår ut priser til seks forskergrupper ved sykehuset. For andre halvår 2019 ble Tobias Kaufmann og kollegaer ved NORMENT tildelt pris for fremragende forskningsartikkel om hjernens aldring ved ulike hjernesykdommer som demens, multippel sklerose og schizofreni.

Publisert 17. juni 2019 13:00

Anders Jahres medisinske pris for yngre forskere er på 400 000 kroner og deles i år mellom førsteamanuensis Lars Tjelta Westlye ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo og førsteamanuensis Jenny Mjösberg fra Karolinska Institutet, Stockholm. Hovedprisen på én million kroner går til professor Carl-Henrik Heldin fra Universitetet i Uppsala.

Publisert 13. juni 2019 12:26

Torsdag 23. mai inviterte NORMENT til åpent kveldsseminar om forskning på schizofreni og bipolar lidelse. Publikum fikk høre om nye funn relatert til gener og hjernen, sykdommenes forløp over tid, og utprøving av ny behandling.

Publisert 29. mars 2019 15:32

Monica Aas og kollegaer ved NORMENT har dokumentert at pasienter med alvorlige psykiske lidelser som har opplevd barndomstraumer,  har kortere telomerer. Disse endestykkene på kromosomene har sammenheng med livslengden vår.