English version of this page

Amerikansk og norsk helsetjeneste: en ny resept for dem begge?

Helsetjenesten i USA har store utfordringer, og fremtiden er nå mer usikker enn på lenge. På denne boklanseringen vil Obamacare-arkitekt Dr. Ezekiel Emanuel presentere sin kommende bok "Prescription for the Future".

Portrett

"Zeke Emanuel is a force of nature. Author, ethicist, cook, medic, policymaker: he makes other over-achievers look lazy and inadequate. There are very few policy experts - in health care or any other field - with Zeke's smarts, political antenna and persuasive Powers." – Richard Wolffe, political analyst. Photo: www.ezekielemanuel.com

Program

Dr. Ezekiel Emanuel foreslår tolv transformative grep for amerikansk primærhelsetjeneste – blant dem store endringer i oppfølgningen av kronisk syke og måling av kvalitet. Etter flere møter med Donald Trump vil Emanuel også forklare hvordan disse endringene kan bli gjennomført i hans presidentperiode.

Fastlege Bente Aschim og Professor jan Frich vil kommentere hva de foreslåtte grepene betyr for norske helsetjeneste, før det blir debatt.

Moderator

Trygve Ottersen, Områdedirektør, Folkehelseinstituttet og førsteamanuensis, Institutt for helse og samfunn, UiO

Velkommen

Andrea S. Winkler, Professor og Direktør for Senter for global helse, UiO

Foredrag

Ezekiel Emanuel, Professor, University of Pennsylvania.