Kronikkskriving og vårsol i Roma

Sammen med fire andre studenter og en veileder fra forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE var Elisabeth Østensen på et kronikkskrivekurs med journalist Simen Ekern to dager i mars 2017. Hun har skrevet denne reiserapporten.

kursdeltakere og lærer

Kursdeltakerne fra begge Forskerskolene sammen med journalist Simen Ekern.

Kurset ble arrangert av Nasjonal Forskerskole i Allmennmedisin (NAFALM), og ble holdt ved Det norske institutt i Roma, et institutt beliggende i et av byens beste strøk og med en takterrasse med fantastisk utsikt over hele byen. Bedre beliggenhet for et kurs skal man lete lenge etter.

Vi kom til Roma midt på dagen onsdagen, men kurset startet først torsdag morgen. Det ga oss litt tid til å rusle rundt i byen og suge til oss alle inntrykkene, bli bedre kjent med hverandre, og kose oss med god mat og drikke. Våren var allerede kommet til Roma, og selv om natten var kjølig så varmet solen godt på dagtid. Det gjorde godt for frosne skandinaver.

Tidlig torsdag morgen møttes alle kursdeltagerne ved det norske instituttet for å lære om kronikkskriving. Alle hadde sendt inn sin egen skisse på forhånd, og var rimelig spente på hva salgs tilbakemeldinger vi kunne komme til å få. Dagen startet med at Simen Ekern presenterte seg selv og sin bakgrunn. Alle 17 kursdeltagerne presenterte seg også. Vi var en veldig ulik gjeng med tanke på både erfaring, bakgrunn og utdannelse, men fellesnevneren var en interesse for helse og forskning og et ønske om å bli bedre på å fremstille forskning på en populærvitenskapelig måte.

Simen holdt innledningsvis et foredrag hvor han fortalte om kronikksjangeren, hvordan man fanger leserens interesse og noen vanlige feller å gå i når man skriver. Deretter gikk vi igjennom alle innsendte kronikkutkast etter tur. Først kom Simen med sine tilbakemeldinger og tips, og deretter var det åpent for at vi andre også kunne gi hverandre tilbakemeldinger. Det var en veldig trygg setting hvor alle tilbakemeldinger var konstruktive, vennlige og ment for å hjelpe en videre. Vi oppdaget fort at vi alle hadde gått i de samme fellene og at ulik erfaringsbakgrunn ikke hadde mye å si i denne sammenhengen. Likevel var vår ulike bakgrunn veldig nyttig i forhold til å oppdage hvordan en tekst kan oppfattes på ulik måte.

Torsdag kveld var det en felles middag for alle som deltok på kurset. Vi spiste god italiensk mat og hadde det veldig hyggelig sammen. Det var veldig allright å bli kjent med folk også fra den andre Forskerskolen, og vi var skjønt enige om at det hadde vært flott om vi også fikk muligheten til å være sammen på andre kurs. Dagen etter fortsatte vi med gjennomgangen av kronikkutkastene. Da alle utkastene var blitt kommentert fikk vi tid til å gjøre om på tittelen og skrive en ny innledning til kronikkene våre. Simen ga hjelp underveis til de som ønsket det. De nye innledningene ble til sist lest opp for de andre kursdeltakerne. Alle utkastene hadde blitt mye bedre, og vi var nå fulle av inspirasjon og motivasjon til å skrive ferdig kronikkene og prøve å få dem publisert.

For de som valgte å tilbringe helgen i Roma var det mulighet for å delta på guidet tur rundt i byen på lørdagen. Selv valgte jeg å oppdage nye sider av byen uten guide, men jeg hørte fra de som hadde deltatt at det var en spennende og lærerik tur.

Jeg retter en stor takk til Forskerskolen NAFALM som ville inkludere oss, og Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE som sponset oss med reisen. Nå gleder jeg meg til å se de ferdige kronikkene komme på trykk!

Av Elisabeth Østensen
Publisert 24. mars 2017 13:22 - Sist endret 27. okt. 2017 12:44