Gjesteforsker på Li Ka Shing Knowledge Institute

En av målsetningene til forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE er å bidra til økt internasjonalisering og nettverksbygging på tvers av institusjoner. Stipendiat Thomas Potrebny har vært gjesteforsker på Li Ka Shing Knowledge Institute i Toronto, Canada.

Les om oppholdet her:

Toronto, Canada

Av

Thomas Potrebny, stipendiat, ansatt på Senter for kunnskapsbasert praksis ved Høgskulen på Vestlandet.

Til vanlig er jeg stipendiat på Senter for kunnskapsbasert praksis ved Høgskulen på

Gjesteforsker - adgangskort

Vestlandet, campus Bergen, hvor jeg forsker på ungdomshelse. Den siste tiden har jeg derimot vært så heldig å få være gjesteforsker på University of Toronto-tilknyttede St. Michael’s Hospital i Toronto, Canada.

St. Michael’s Hospital er et stort forskningssykehus med totalt 6.200 ansatte og 455 senger. Det er stor forskningsaktivitet på sykehuset, bare i perioden 2016-2017 ble det mottatt ca. 500 millioner norske kroner i forskningsmidler.

Thomas og mentor Andrea

På St. Michael’s har jeg i perioden september til desember 2018 hatt kontor på Li Ka Shing Knowledge Institute i hjertet av Toronto (like ved Eaton Center for de som er godt kjent). Min mentor, Andrea Tricco, leder en forskningsenhet kalt «The Knowledge Synthesis Team» (KST) i tillegg til å undervise i folkehelse på University of Toronto. KST utvikler primært kunnskapsoppsummeringer for beslutningstakere innen helse- og omsorgssektoren i Canada og andre internasjonale aktører, som for eksempel Verdens Helseorganisasjon.

St.Michaels Hospital

Tiden min i Toronto har vært veldig begivelsesrik både faglig og sosialt. På den faglige siden har jeg vært så heldig å få delta på spesialiserte kurs i systematiske oversikter og om implementeringsforskning. Disse kursene er meget populære blant kanadiske forskere og beslutningstakere, men er vanligvis for kostbare for studenter. Jeg har også vært involvert i flere pågående prosjekter i løpet av mine tre måneder i Toronto, og mitt hovedprosjekt har vært å gjennomføre en kunnskapsoppsummering av behandlingstilbud for den sjeldne sykdommen; Ménières sykdom. Kort oppsummert kjennetegnes Ménières sykdom av periodevise anfall av kraftig svimmelhet, kvalme, oppkast, øresus og nedsatt hørsel. I dette prosjektet anvender vi en metode for kunnskapsoppsummering som blir kalt for «rapid review». En rapid review ligner en systematisk oversikt, men er mer strømlinjeformet, mindre ressurskrevende og er ment å kunne utføres innenfor en kortere tidsramme enn en tradisjonell systematisk kunnskapsoppsummering. Ettersom en stor og omfattende systematisk oversikt kan ta flere år å gjennomføre, er en rapid review ofte en ideell metode for å bistå beslutningstakere som må ta mer tidssensitive, men fremdeles presise, avgjørelser innenfor helse- og omsorgsfeltet. Det har vært veldig spennende å få lære om og anvende nye metoder i løpet av min tid i Canada, og for de som er interessert i prosjektet er det mulig å lese mer om Ménières sykdom og følge prosjektet mitt videre på Open Science Framework (https://osf.io/gau3w/ ).

Nye venner nyter god mat og drikke
Toronto

Basketball kamp

Samtidig er jeg glad over å ha blitt kjent med nye stipendiater og andre fra Canada og samtidig fått utvidet mitt profesjonelle nettverk. Jeg og mine nye venner har utforsket det storbyen Toronto har å by på, som å nyte god mat og drikke (jeg kan nevne den lokale favoritten pannekaker med lønnesirup og trendy taiwansk boble-te), utforske de ulike bydelene, gå på basketball, ishockey og baseball-kamp, konsertopplevelser og ikke minst fine turer i byens mange parker.

Jeg vil på det sterkeste anbefale andre stipendiater som har muligheten å reise på et lengre utenlandsopphold som en del av forskerutdannelsen. For meg har dette bidratt til at jeg har fått lære om nye metoder og fått jobbe med anerkjente internasjonale forskere. Dette har vært en erfaring jeg er glad for å ha med meg videre i karrieren.

Til slutt vil jeg gjerne takke Forskerskolen for de kommunale helse- og omsorgstjenestene (MUNI-HEALTH-CARE) for støtte til utenlandsoppholdet!

Av Thomas Potrebny (foto og tekst)
Publisert 13. mars 2019 15:01 - Sist endret 14. mars 2019 15:49