Reisebrev fra Haag

Stipendiat Cathrine Hjorth Hansen fra Aarhus Universitet deltok på den årlige Alzheimer Europe Conference i Haag. Her er hennes reisebrev fra konferansen med temaet "Making valuable connections"

Bildet kan inneholde: plakatøkt, plakat, standing, begivenhet, rom.

Posterpresentasjon

Foto: privat

Først og fremmest en stor tak til Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE for at gøre det muligt for mig at deltage ved dette års ’Alzheimer Europe Conference’ i Haag, d. 23.-25. oktober 2019.

Alzheimer Europe afholder én årlig europæisk konference, og med mere end 950 deltagere blev dette års konference den hidtidigt største. Jeg deltog med en poster, som jeg på konferencens anden dag fik rig mulighed for at uddybe og debattere med mange forskellige forskere. Formålet med mit forskningsprojekt er at opnå ny viden om pleje- og omsorg til mennesker med demens, som bor på plejehjem. Projektet er forankret i en dansk plejehjemskontekst, men det viste sig hurtigt, at også udenlandske forskere var interesserede i at høre om projektet og følge med i dets videre udvikling.

Udover at formidle min egen forskning gav konferencen mig desuden mulighed for at få opdateret min viden om de nyeste forskningsinitiativer på demensområdet. Da Alzheimer Europe antager abstrakts indenfor mange forskellige emneområder - lige fra neurovidenskab til teknologi & psykosociale interventioner - var der således rig mulighed for at blive klogere på mange forskellige aspekter af demensfeltet.

Temaet for dette års konference var Making valuable connections, hvilket stemmer godt overens med min oplevelse af de tre konferencedage. Igen i år lykkes det mig at danne nye netværk med både danske, norske og engelske forskere. Betydningen af disse forbindelser kan ikke understreges nok, for som en af dette års arrangører så rigtigt formulerede det: ”Dementia does not stop at the border.”

Udover at samle forskere fra forskellige internationale forskningsinstitutter er den årlige Alzheimer Europe Konference også besøgt at mennesker, som selv lever med en demensdiagnose. På konferencen deltog jeg blandt andet i et seminar, som blev afholdt af den europæiske arbejdsgruppe for mennesker med demens. De personlige beretninger ved dette seminar var stærke, og med udsagn som: “Please don’t call us ‘demented’ we are people” og ”If I am not in the hospital, I am not a patient, but a person” fik jeg en stærk påmindelse om, hvorfor demensområdet fortsat er et vigtigt udviklings- og forskningsområde anno 2019. Samtidig gjorde arbejdsgruppen opmærksom på, at de i højere grad ønsker at blive inddraget aktivt i demensforskningen frem for kun at blive forsket på.

Jeg har hørt, at Haag skulle være en smuk by, men på en tredages konference bliver der ikke meget tid til sightseeing. Dog fik jeg lejlighed til at se nogle af de smukke kanaler samt bymidten, da jeg en enkelte aften var ude og spise sammen med en anden forsker.

Endnu engang tak for støtten.

Av Cathrine Hjorth Hansen, Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed, Sektion for Sygepleje og Sundhed
Publisert 3. des. 2019 11:50 - Sist endret 16. mars 2021 15:43