Habilitering- og rehabiliteringsforskning

Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE arrangerer, i samarbeid med CHARM, doktorgradskurset "Habiliterings- og rehabiliteringsforskning" med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene, samt deres samhandling med spesialisthelsetjenesten. 

Deltakelse

Ph.d.-kandidater, postdoc og deres veiledere. Kursets primære målgruppe er ph.d-kandidater som er involvert i forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Det gis prioritet til Forskerskolens egne studenter og til ph.d.-kandidater som er ansatt i forskerskolens partnerinstitusjoner. 

Innhold

Kurset vil fokusere på aktuell kunnskapsstatus og kunnskapsbehov innenfor habiliterings- og rehabiliteringstjenestene nasjonalt og internasjonalt, med særlig vekt på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Videre vil kurset belyse teoretiske og metodologiske utfordringer, samt ulike design som er egnet for forskning på dette feltet. Deltakerne får anledning til å legge frem og diskutere egne forskningsprosjekt med relevans for kursets tema.

    Arbeidskrav 

    Arbeidskravene i kurset omfatter en skriftlig og muntlig presentasjon og diskusjon av eget forskningsarbeid i forhold til kursets temaer, forelesninger og diskusjoner, samt pensum på 400 sider.

    Det skriftlige arbeidskravet (abstract) skal være på ca.1500 ord og drøfte en relevant problemstilling knyttet til eget forskningsarbeid i lys av kursets pensum. Arbeidskravene bedømmes til bestått/ikke bestått.

    Merk! De skriftlig og muntlige presentasjonene holdes på engelsk. 

    Det skriftlige arbeidskravet (abstract) skal sendes inn til koordinator i forkant av kurset, i pdf format før fredag 24.mai 2019.

    Muntlig presentasjon

    Dag 1: kl.14.30-17.00 (se timeplanen under)

    Dag 2: kl.13.00-15.00 (se timeplanen under)

    Course Schedule:

    Day 1 - June 5, 2019

    DAY 1 I. State of the art in (re)habilitation research   
    09.00.-09.15. Welcome
     

    I.1  General introduction to (re)habilitation research

    09.15.-10.00.  

    (Re)habilitation research -- State of the art.

    Lecturer: Cecilie Røe, Professor of Rehabilitation Medicine, UiO

    10.00.-10.15   Break
    10.15.-11.00.  

    Habilitation research – state of the art

    Lecturer: Audny Anke, Professor of Rehabilitation Medicine, UiT, Norges Arktiske Universitet

    11.00.-11.30    Questions/discussion
    11.30.-12.00 Lunch
     

    I.2  Examples of research programs within (re)habilitation research                       

    12.00.-13.00   

    Conducting community-based rehabilitation research – the case of trauma.  

    Lecturer: Nada Andelic, Professor of Rehabilitation Services Research, UiO

    13.00-14.00   

    Researching collaboration between spesialised and community-based rehabilitation services  – the case of CP

    Lecturer: Reidun Jahnsen, Professor of Rehabilitation Services Research, UiO

    14.00-14.30    Break  
    14.30-17.00. 

    Presentation and discussion of participants’ own studies*

    *(Participants will have the opportunity to send in the topics they wish to discuss before the course).

    • Sessions where participants present their studies followed by expert comments and general discussion. Ca.35 min. for each participant.
    • Expert commentators: Lu, Cecilie, Nada, Reidun, Audny

    Day 2 - June 6, 2019:

    DAY2   II. Conducting and evaluating (re)habilitation research
     

    II.1.  Theoretical and methodological issues

    09.00-10.30   

    Theoretical perspectives on (re)habilitation research:

    Lecturer: Nada Andelic, Reidun Jahnsen and Unni Sveen

    10.30.-10.45    Break
    10.45-11.45   

    Design and methodological issues to consider in (re)habilitation research

    Lecturer: Professor and guest researcher Juan, Lu Commonwealth University, USA

    11.45-12.30   

    Qualitative designs in (re)habilitation research.

    Lecturer: Marit Kirkevold, Professor, UiO

    12.30-13.00    Lunch
    13.00-15.00   

    Presentation and discussion of participants’ own studies.

    • Parallel sessions where participants present their studies followed by expert comments and general discussion. Ca. 35 min. for each participant.
    • Expert commentators: Lu, Cecilie, Nada, Reidun, Audny
    15.00-15.15    Break
    15.15-16.00    Summary and course evaluation

     

    Litteratur 

    • Bergström H, Hagströmer M, Hagberg J, Elinder LS. Res Dev Disabil. 2013 Nov;34(11):3847-57. doi: 10.1016/j.ridd.2013.07.019. A multi-component universal intervention to improve diet and physical activity among adults with intellectual disabilities in community residences: a cluster randomised controlled trial.
    • Carter R, Lubinsky J, Paperback ISBN: 9781455759798, eBook ISBN: 9780323227803, eBook ISBN: 9780323227780, 2015. Rehabilitation Research: Principles and Applications
    • Novak I, McIntyre S, Morgan C, Campbell L, Dark L, Morton N, Stumbles E, Wilson SA, Goldsmith S. Dev Med Child Neurol. 2013 Oct;55(10):885-910. doi: 10.1111/dmcn.12246. A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence.
    • Novak I. J Child Neurol. 2014 Aug;29(8):1141-56. doi: 10.1177/0883073814535503. Evidence-based diagnosis, health care, and rehabilitation for children with cerebral palsy.
    • Prue Morgan, Jennifer L. McGinley, Handbook of Clinical Neurology, Chapter 20 - Cerebral palsy, Volume 159, 2018, Pages 323-336, https://doi.org/10.1016/B978-0-444-63916-5.00020-3 
    • Rosenbaum P, Gorter JW, Child Care Health Dev. 2012 Jul;38(4):457-63. doi: 10.1111/j.1365-2214.2011.01338.x.The 'F-words' in childhood disability: I swear this is how we should think!
    • Stucki G1, Cieza A, Melvin J.J Rehabil Med. 2007 May;39(4):279-85.
    • The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF): a unifying model for the conceptual description of the rehabilitation strategy. 
    • Turner-Stokes L, Pick A, Nair A, Disler PB, Wade DT. Cochrane Database Syst Rev. 2015 Dec 22;(12):CD004170. doi: 10.1002/14651858.CD004170.pub3. Review. Multi-disciplinary rehabilitation for acquired brain injury in adults of working age. 
    • Wentink MM, Prieto E, de Kloet AJ, Vliet Vlieland TPM, Meesters JJL. Disabil Rehabil Assist Technol. 2018 Oct;13(7):620-625. doi: 10.1080/17483107.2017.1358302. The patient perspective on the use of information and communication technologies and e-health in rehabilitation.
    • Whyte J. Arch Phys Med Rehabil. 2014 Jan;95(1 Suppl):S17-23.e2. doi: 10.1016/j.apmr.2013.02.029. Contributions of treatment theory and enablement theory to rehabilitation research and practice.
    • Principles for registration of common data elements: https://www.commondataelements.ninds.nih.gov/General.aspx#tab=Data_Standards
    • WHO- community-based rehab. https://www.who.int/disabilities/cbr/en/

    Travel arrangement:

    Participants are responsible for booking their own travel and lodging. PhD students of the National Graduate-level Researcher School of Municipal Healthcare Services are eligible to apply for reimbursement of travel expenses for up to 5000 NOK. The travel policy of the Graduate School (Forskerskolen) applies. 

    Publisert 28. juni 2018 09:38 - Sist endret 17. feb. 2020 10:24