Deltakelse
Ph.d.-kandidater, postdoc og deres veiledere. Kursets primære målgruppe er ph.d-kandidater som er involvert i forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Det gis prioritet til Forskerskolens egne studenter og til ph.d.-kandidater som er ansatt i forskerskolens partnerinstitusjoner.
Innhold
Kurset vil fokusere på aktuell kunnskapsstatus og kunnskapsbehov innenfor habiliterings- og rehabiliteringstjenestene nasjonalt og internasjonalt, med særlig vekt på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Videre vil kurset belyse teoretiske og metodologiske utfordringer, samt ulike design som er egnet for forskning på dette feltet. Deltakerne får anledning til å legge frem og diskutere egne forskningsprosjekt med relevans for kursets tema.
Arbeidskrav
Arbeidskravene i kurset omfatter en skriftlig og muntlig presentasjon og diskusjon av eget forskningsarbeid i forhold til kursets temaer, forelesninger og diskusjoner, samt pensum på 400 sider.
Det skriftlige arbeidskravet (abstract) skal være på ca.1500 ord og drøfte en relevant problemstilling knyttet til eget forskningsarbeid i lys av kursets pensum. Arbeidskravene bedømmes til bestått/ikke bestått.
Merk! De skriftlig og muntlige presentasjonene holdes på engelsk.
Det skriftlige arbeidskravet (abstract) skal sendes inn til koordinator i forkant av kurset, i pdf format før fredag 24.mai 2019.
Muntlig presentasjon
Dag 1: kl.14.30-17.00 (se timeplanen under)
Dag 2: kl.13.00-15.00 (se timeplanen under)
Course Schedule:
Day 1 - June 5, 2019
DAY 1 | I. State of the art in (re)habilitation research |
---|---|
09.00.-09.15. | Welcome |
I.1 General introduction to (re)habilitation research |
|
09.15.-10.00. |
(Re)habilitation research -- State of the art. Lecturer: Cecilie Røe, Professor of Rehabilitation Medicine, UiO |
10.00.-10.15 | Break |
10.15.-11.00. |
Habilitation research – state of the art Lecturer: Audny Anke, Professor of Rehabilitation Medicine, UiT, Norges Arktiske Universitet |
11.00.-11.30 | Questions/discussion |
11.30.-12.00 | Lunch |
I.2 Examples of research programs within (re)habilitation research |
|
12.00.-13.00 |
Conducting community-based rehabilitation research – the case of trauma. Lecturer: Nada Andelic, Professor of Rehabilitation Services Research, UiO |
13.00-14.00 |
Researching collaboration between spesialised and community-based rehabilitation services – the case of CP Lecturer: Reidun Jahnsen, Professor of Rehabilitation Services Research, UiO |
14.00-14.30 | Break |
14.30-17.00. |
Presentation and discussion of participants’ own studies* *(Participants will have the opportunity to send in the topics they wish to discuss before the course).
|
Day 2 - June 6, 2019:
DAY2 | II. Conducting and evaluating (re)habilitation research |
---|---|
II.1. Theoretical and methodological issues |
|
09.00-10.30 |
Theoretical perspectives on (re)habilitation research: Lecturer: Nada Andelic, Reidun Jahnsen and Unni Sveen |
10.30.-10.45 | Break |
10.45-11.45 |
Design and methodological issues to consider in (re)habilitation research Lecturer: Professor and guest researcher Juan, Lu Commonwealth University, USA |
11.45-12.30 |
Qualitative designs in (re)habilitation research. Lecturer: Marit Kirkevold, Professor, UiO |
12.30-13.00 | Lunch |
13.00-15.00 |
Presentation and discussion of participants’ own studies.
|
15.00-15.15 | Break |
15.15-16.00 | Summary and course evaluation |
Litteratur
- Bergström H, Hagströmer M, Hagberg J, Elinder LS. Res Dev Disabil. 2013 Nov;34(11):3847-57. doi: 10.1016/j.ridd.2013.07.019. A multi-component universal intervention to improve diet and physical activity among adults with intellectual disabilities in community residences: a cluster randomised controlled trial.
- Carter R, Lubinsky J, Paperback ISBN: 9781455759798, eBook ISBN: 9780323227803, eBook ISBN: 9780323227780, 2015. Rehabilitation Research: Principles and Applications
- Novak I, McIntyre S, Morgan C, Campbell L, Dark L, Morton N, Stumbles E, Wilson SA, Goldsmith S. Dev Med Child Neurol. 2013 Oct;55(10):885-910. doi: 10.1111/dmcn.12246. A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence.
- Novak I. J Child Neurol. 2014 Aug;29(8):1141-56. doi: 10.1177/0883073814535503. Evidence-based diagnosis, health care, and rehabilitation for children with cerebral palsy.
- Prue Morgan, Jennifer L. McGinley, Handbook of Clinical Neurology, Chapter 20 - Cerebral palsy, Volume 159, 2018, Pages 323-336, https://doi.org/10.1016/B978-0-444-63916-5.00020-3
- Rosenbaum P, Gorter JW, Child Care Health Dev. 2012 Jul;38(4):457-63. doi: 10.1111/j.1365-2214.2011.01338.x.The 'F-words' in childhood disability: I swear this is how we should think!
- Stucki G1, Cieza A, Melvin J.J Rehabil Med. 2007 May;39(4):279-85.
- The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF): a unifying model for the conceptual description of the rehabilitation strategy.
- Turner-Stokes L, Pick A, Nair A, Disler PB, Wade DT. Cochrane Database Syst Rev. 2015 Dec 22;(12):CD004170. doi: 10.1002/14651858.CD004170.pub3. Review. Multi-disciplinary rehabilitation for acquired brain injury in adults of working age.
- Wentink MM, Prieto E, de Kloet AJ, Vliet Vlieland TPM, Meesters JJL. Disabil Rehabil Assist Technol. 2018 Oct;13(7):620-625. doi: 10.1080/17483107.2017.1358302. The patient perspective on the use of information and communication technologies and e-health in rehabilitation.
- Whyte J. Arch Phys Med Rehabil. 2014 Jan;95(1 Suppl):S17-23.e2. doi: 10.1016/j.apmr.2013.02.029. Contributions of treatment theory and enablement theory to rehabilitation research and practice.
- Principles for registration of common data elements: https://www.commondataelements.ninds.nih.gov/General.aspx#tab=Data_Standards
- WHO- community-based rehab. https://www.who.int/disabilities/cbr/en/
Travel arrangement:
Participants are responsible for booking their own travel and lodging. PhD students of the National Graduate-level Researcher School of Municipal Healthcare Services are eligible to apply for reimbursement of travel expenses for up to 5000 NOK. The travel policy of the Graduate School (Forskerskolen) applies.