Om kurset
Presentasjon og formidling av ny kunnskap kan skape dialog i det nasjonale og internasjonale forskningsfeltet, og kan nå fram og få betydning for kvalitet i tjenestene, samt bidra til at forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene styrkes. Hensikten med kurset er å øke ph.d.-studentenes akademiske skriveferdigheter, gi innsikter til gode skrivevaner som kan brukes i ulike faser av arbeidet med å skrive vitenskapelige artikler, samt forberedelse til å bli gode «peer-reviewere» i en publiseringsprosess.
Fakta om kurset
Tid: tirsdag 21.- torsdag 23. september 2021
Sted: Zoom - onlinekurs (lenke til Zoom-møtet sendes ut på mail i forkant av kurset)
Studiepoeng: 1 ECTS
Undervisningsspråk: engelsk og norsk
Deltakelse:
Kurset er forbeholdt studenter som er tatt opp på Forskerskolen Muni-Health-Care, og er obligatorisk for andreårsstudentene (Kull2020)
Kursansvarlig:
Marit Graue, Institutt for for sykepleiefag, HVL (marit.graue@hvl.no)
Læringsutbytte
Kunnskap
- har omfattende kunnskap om hva som særpreger vitenskapelig artikkelskriving med bruk av henholdsvis kvantitative og kvalitative empiriske data
- har omfattende kunnskap om likheter og ulikheter i de ulike skrivetradisjonene: Litteratur-review, tverrsnittstudie, randomiserte kontrollerte studier, kvalitativ artikkel
- har inngående forståelse for, og kan beskrive, hva som skiller akademiske tekster fra andre typer tekster
- reflekterer omkring og kan beskrive hvordan godt strukturerte tekster ser ut
Ferdigheter
- identifiserer og kritisk drøfter hvordan skriveprosessene kan håndteres.
- identifiserer og benytter metoder for effektive skriveprosesser
- håndterer kritisk hvordan analysere et akademisk argument
- vurderer egen problemstilling og/eller resultater kritisk i forhold til tidligere forskning innen samme forskningsfelt
- håndterer faglige spørsmål og benytter relevante metoder for å gi og motta tilbakemeldinger på akademiske tekster
- forstår og beskriver hva som forventetes av en «peer reviewer» i vitenskapelige tidsskrift
Generell kompetanse
- reflekterer kritisk rundt empiriens og teorienes plass i utviklingen av egen problemstilling og forskningsområde
- analyserer og presenterer vitenskapelig arbeid med egne argument og faglige refleksjoner
- identifiserer problem og kan legge en strategi for respons på andre sine tekster
- kan legge en plan for innhold, sammenheng og progresjon i egen artikkelsamling for ph.d.-graden
- plasserer sitt eget prosjekt i en kommunal helse- og omsorgstjeneste-kontekst og reflekterer selvstendig over hvordan problemstillingen bidrar til at forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene styrkes
Obligatoriske arbeidskrav
- Som forberedelse til kurset skal studentene sende inn en tekst som skal brukes aktivt i øvelsene på kurset. Teksten skal være et utkast til det som skal bli til introduksjon eller diskusjon i en vitenskapelig artikkel. Omfanget av teksten skal være mellom 1000-2000 ord.
- Frist for å sende inn teksten i forkant av kurset er 13. september kl. 12:00. Teksten sendes som PDF til koordinator Linda Aasvangen (linda.aasvangen@medisin.uio.no)
Arbeidsform
Forelesninger i kombinasjon med skriveøvelser, samt deltagelse i gruppearbeid der studentene får jobbe med å gi og motta kommentarer på egne og andre studenters eller forskeres tekster.
Eksamen
En individuell skriftlig hjemmeoppgave som består av to deler:
- En bearbeiding av teksten som ble sendt inn i forkant av kurset, men nå i en forbedret versjon. Omfanget av teksten skal ikke overskride 2500 ord.
- I tillegg skal det skrives en egen tekst hvor det blir beskrevet hva, hvordan og hvorfor teksten har blitt forbedret. I denne teksten må det vises til relevant litteratur og den skal ikke overskride 2500 ord.
Hjemmeoppgaven sendes samlet som én PDF til koordinator Linda Aasvangen
Fristen for innlevering av eksamensbesvarelsen er fredag 22. oktober kl. 12.00
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
Litteratur
A note on the Course Reading List
Program