SAMMENDRAG AV AVHANDLINGEN: "Hand-on nursing: new graduates' practical skill development in the clinical setting". (Håndens gjerning: Nyutdannede sykepleieres utvikling av praktisk ferdighet i klinikken) Sammendrag: Materialet studien bygger på er kvalitativt og består av gjentatte video-opptak og intervjuer med fire sykepleiere ansatt i kirurgiske avdelinger ved to sykehus, samt intervjuer med de tyve pasientene sykepleierne utførte de praktiske handlingene med. Som et resultat av den empiriske analysen ble det beskrevet ulike utviklingsforløp for praktisk ferdighet og det ble utviklet en teoretisk modell for utøvelse av praktisk ferdighet i sykepleie. Selv om sykepleierne utviser mer flyt og integrasjon i sine praktiske ferdigheter etter ett år er det fortsatt mange feil og mangler i utøvelsen. Denne utviklingen sees i sammenheng med vanskelige læringsforhold i klinikken og en marginalisering av betydningen av praktisk ferdighet i sykepleiefaget. Utviklingen drøftes i relasjon til ulike teorier om læring.
|