Gratis filmvisning om møte med psykiatrien

Dokumentarfilmen Making Sense Together handler om makt og avmakt i psykiatrien. Den 6. februar blir det gratis filmvisning med påfølgende panelsamtale på Georg Sverdrups hus.

Gjennom fem nære og personlige vitnesbyrd belyser filmen maktstrukturer i helsevesenet fortalt av både brukere, pårørende og ansatte. Resultatet er en usminket utforsking av enkeltmenneskets møte med helsevesenet.

– Hvordan fungerer mennesker i samspill med systemene? Hvilke roller får man og hvilke trer man inn i? Hva gjør oss til medmennesker, bidrar språket til å skape tillit og hvordan skal man ta vare på håpet? Dette er spørsmålene filmskaper Ellen Ugelstad søker svarene på. Ugelstad er fra tidligere kjent for filmen Indian Summer om broren Torstein, som lever med diagnosen schizofreni.

Tid og sted

Det er Senter for medisinsk etikk og Twentyone Pictures som inviterer til visning av filmen MAKING SENSE TOGETHER med påfølgende panelsamtale onsdag 6. februar kl. 19-21 på Universitetet i Oslo (Auditorium 1, Georg Sverdrups hus, Blindern). Filmen er særlig relevant for ansatte i psykiske helsetjenester, studenter som skal jobbe innenfor psykiske helsetjenester, brukere, pårørende, helsepolitikere og byråkrater.

Deltakelse er gratis, men forutsetter påmelding innen 5. februar.

Ordstyrer er Reidar Pedersen, professor og senterleder ved Senter for medisinsk etikk. Han vil også kort presentere prosjektet BedrePårørendeSamarbeid som starter opp 1. februar i flere Helseforetak.

Les mer om filmvisningen her.

Publisert 28. jan. 2019 08:50 - Sist endret 28. jan. 2019 09:07