Norsk smerteforskning aktuell i Russland

Forskere ved avdeling for sykepleievitenskap, UiO er med på et større samarbeidsprosjekt med forskere og klinikere i Russland. I slutten av april var de på et seminar i St. Petersburg for å utveksle kunnskap om smertebehandling.

Deltakere på seminaret

Ph.d.-kandidat Maren Falch Lindberg, professor Konstantin Lebedinsij, NWSMU, professor Olga Kuznetsova, NWSMU og deltaker fra primærhelsetjenesten. Foto: Anners Lerdal

Seminaret var organisert av Det Norske universitetssenteret i St. Petersburg (DNSUP). Målgruppen var klinikere (hovedsakelig anestesiologer) med ansvar for smertebehandling og helsepersonell som var interessert i forskningssamarbeid. Forskere fra UiO, Oslo universitetssykehus og Lovisenberg Diakonale Sykehus deltok på seminaret.

Formål med seminaret

• Utveksle kunnskap om internasjonale standard for smertebehandling og symptombehandling.
  • Belyse sammenhengen mellom smerte-/symptombehandling, rehabiliteringsresultat og livskvalitet.
  • Identifisere problemstillinger og samarbeidspartnere for fremtidig forskning innen smertebehandling og symptomlindring.

Ulike praksiser i Russland og i Norge.

I tillegg til generelle kunnskapsoversikter, ble praksis belyst ved hjelp av ulike case-beskrivelser. Følgende tema ble belyst:

• regionale anestesiblokader
  • smertebehandling ved fast-track kirurgi
  • elektiv kirurgi og tramuer
  • systemer for systematisk smertekartlegging
  • genomikk og persontilpasset medisin
  • kommunikasjon med pasienter om smerter og oppfølging gjennom hele pasientforløpet
  • smertebehandling ved fødsel og smertebehandling til pasienter med kreft

Vi presenterte pågående forskning i Norge på kliniske metoder ved setting og gjennomføring av lokale smerteblokader, planlegging og gjennomføring av randomiserte studier i henhold til internasjonale etiske standarder (Good Clinical Practie) samt teorier for studier av symptomer og symptomhåndtering.

Videre forskningssamarbeid

Representanter fra NWSMU uttrykte ønske om ideer og prosjekter hvor forskningen kunne gjennomføres av dem i Russland. En allmennlege som deltok uttrykte ønske om forskingssamarbeid. Representanter fra RNIITO deltok på et møte etter seminaret hvor det ble konkretisert neste skritt i den pågående studien og konkrete ideer til to nye forskningsprosjekter.

Av Anbjørg Kolaas
Publisert 3. mai 2016 10:48 - Sist endret 9. sep. 2022 08:08