Berørte parter og deres syn på saken

Læringsmål

  1. Lære betydningen av å se en sak fra flere perspektiver 
  2. Lære hvordan man som veileder kan bidra til å få fram flest mulig perspektiver

Video

I denne sekvensen går vi gjennom trinn 3 i SME-modellen, hvor fasilitator skal bidra til å få fram hvem som er berørt av det etiske problemet, og hvilke syn de har på saken.

Refleksjonsspørsmål

  1. Hvilken betydning vurderer dere at berørte parters syn har for en etikkrefleksjon?
  2. Hva kunne veileder gjort for å få fram flere perspektiver?
  3. Hvordan kan man ivareta berørte parter som ikke er til stede i drøftingen?

Supplerende kommentar (lydfil)

Supplerende kommentar (tekst)

Vi har tidligere understreket at berørte parter og deres syn på saken er viktig informasjon. Derfor er det også positivt dersom flest mulig av de berørte parter kan delta i refleksjonen og selv presentere sitt syn. Pasienter og pårørende er ofte berørte parter, likevel er det relativt sjelden at de deltar i etikkrefleksjonsgrupper. Derfor er det viktig at veileder legger vekt på at også synet til de som ikke er tilstede bringes inn i refleksjonen. Dersom man ikke vet hva berørte parter, som ikke deltar i refleksjonen mener, skal man være forsiktig med å tillegge dem syn eller oppfatninger.

Dette trinnet i refleksjonen dreier seg ikke om å få fram hva som er det beste handlingsalternativet, men om hvilket syn de berørte partene har på saken. Her kan veileder bidra til identifisering ved å etterspørre partenes følelser, opplevelser og syn på saken samtidig som en skal være forsiktig med å tolke, og som tidligere understreket ikke tillegge syn for berørte parter som ikke er tilstede.

Noen ganger er det også relevant å ta med eventuelt indirekte berørte parter – for eksempel samfunn, sykehus eller som i denne aktuelle saken, andre pasienter som mottar hjemmesykepleie.

Av og til kan vi komme inn på verdier under dette punktet, fordi verdier og syn på saken ofte henger sammen, og det er helt greit. 6-trinnsmodellen hindrer oss ikke i å bevege oss fram og tilbake mellom trinnene. Det vi må unngå er at vi hopper over trinn, eller at vi går rett på handlingsalternativene.

Publisert 7. des. 2020 12:14 - Sist endret 9. jan. 2021 12:21