Disputas: Eirik Sundlisæter - Vaskulær biologi

Cand.med. Eirik Sundlisæter ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Involvement of Notch signaling in quiescence and inflammatory activation of endothelial cells.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

Førsteamanuensis Mats Hellström, Institutionen för immunologi, genetik och patologi, Rudbecklaboratoriet, Uppsala universitet, Sverige
Førsteamanuensis Oddbjørn Straume, Avdeling for kreftbehandling og medisinsk fysikk, Haukeland universitetssykehus, Bergen
Professor Svein Olav Kolset, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Morten Carstens Moe, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Guttorm Haraldsen, Avdeling for patologi, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet

Nytt mål for utvikling av anti-inflammatoriske legemidler: Endotelceller kler innsiden av alle kroppens lymfe- og blodårer, og spiller sentrale roller i flere fysiologiske prosesser, men også ulike patologiske tilstander som kreft, hjerte- og karsykdommer, blindende øyesykdommer og betennelses/inflammasjonssykdommer. Ved slike betennelser uttrykker endotelcellene proteiner på overflaten som gjør karveggen ”klebrig”, slik at man får en rekruttering av immunceller til vevet.
I avhandlingen “Involvement of Notch signaling in quiescence and inflammatory activation of endothelial cells” har lege og forsker Eirik Sundlisæter kartlagt hvordan Notch-signalsystemet regulerer og modulerer endotelcellene i betennelsesprosessen. Denne signalveien kontrollerer celledeling og –modning hos alle flercellede dyr og er helt nødvendig for utvikling av hjerte/karsystemet. Ved hjelp av avanserte metoder inkludert dyreforsøk på rotter viser Sundlisæter at Notch regulerer uttrykket av alarmmolekylet interleukin-33 (IL-33) i endotelceller. IL-33 aktiverer immunforsvarets celler ved vevsskader og har en viktig rolle i flere inflammatoriske tilstander som astma og atopisk eksem.
Avhandlingen viser også at Jagged-1, et protein i Notch-signalsystemet, påvirker aktivering av endotelceller ved inflammasjon. Ved bruk av mikromatrise- og RNA interferens (RNAi) teknologi har Sundlisæter funnet at Jagged1 forsterker uttrykket av flere proteiner med velkarakteriserte roller i rekrutteringen av immunceller til inflammert vev. Jagged-1 kan dermed representere et mål for utvikling av nye anti-inflammatoriske legemidler.
Den tredje studien i avhandlingen addresserer den prognostiske betydningen av lymfekartetthet ved tykktarmskreft. Studien konkluderer med at økt lymfekartetthet er etablert tidlig i utviklingen av kreftsvulsten, men det var ingen forskjell i lymfekartetthet mellom kreftsvulster med og uten spredning. Grad av lymfekartetthet virker derfor ikke egnet som prognostisk faktor ved tykktarmskreft.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 4. feb. 2013 10:43