Disputas: Anita Johanna Tørmoen - Psykiatri

Cand.paed. Anita Johanna Tørmoen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Self-Harm among Adolescents: From Identification to Tailored Treatment.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Jan Ivar Røssberg, Enhet voksenpsykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge
  • 2. opponent: Førsteamanuensis Ellenor Mittendorfer-Rutz, Försäkringsmedicin, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Øyvind Rø, Enhet voksenpsykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Professor II Theresa Wilberg, Enhet voksenpsykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Lars Mehlum, Nasjonalt senter for selvmordsforskning- og forebygging (NSSF), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Behandling av ungdom med selvskadingsproblematikk

Ungdom som skader seg selv med vilje oppgir ofte også å ha forsøkt å ta sitt liv. Få av disse ungdommene oppgir å ha hatt kontakt med hjelpeapparatet, men for de ungdommene som faktisk kommer i kontakt med barne og -ungdomspsykiatri (BUP) kan behandling med Dialektisk Atferdsterapi for ungdom (DBT-A) som er direkte rettet mot å redusere selvskading og suicidalitet være nyttig.

I sin avhandling Self-Harm among Adolescents: From Identification to Tailored Treatment har Anita Johanna Tørmoen og kolleger undersøkt sammenhengen mellom selvskading og selvmordsforsøk hos skoleungdom og sett nærmere på deres opplevelse av samtidige plager, og kontakt med hjelpeapparatet. Avhandlingen viser videre at implementering av DBT-A for ungdom var gjennomførbart, og metoden ble godt akseptert av både behandlere og pasienter i BUP. Hvorvidt behandlingen er mer effektiv enn vanlig behandling ble for første gang studert i en randomisert kontrollert studie. Ungdommene som fikk DBT-A rapporterte mindre selvskading og reduksjon av selvmordstanker, og ble vurdert til å ha færre depressive symptomer enn ungdom som gikk i vanlig behandling.

Hovedfunnene i avhandlingen er at selvskading og selvmordsforsøk ofte opptrer sammen og at mange ungdom ikke kommer i behandling. DBT-A synes å være en lovende og effektiv behandling.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 22. feb. 2017 09:38 - Sist endret 22. feb. 2017 10:00